dinsdag 30 april (Wenen – Berettyóújfalu, diverse treinen)

30 april 2019 - Berettyóújfalu, Hongarije

Iets na zevenen bereiken we Wenen. De regen van vannacht is overgegaan in een westerstorm die ons op de fiets op weg naar het centraal station bijna van de fiets afblaast. We zijn blij dat we vandaag niet méér hoeven fietsen en ruimen ons regenpak weer op. Op het station hebben we ruim de tijd voor wat inkopen en het aanvullen van ons cafeïnepeil. We hadden de trein van 9:42 u geen zitplaatsen gereserveerd, maar gelukkig is het heerlijk rustig, tijd om het verslag bij te werken en wat te dutten. Soms zien we de Donau en nog wat plaatsen die we van onze tocht twee jaar geleden herkennen.

Iets na twaalf zijn we in het mooie kopstation van Boedapest Kileti. Hier geen Amerikaanse foodketens, maar lokale stalletjes, waar we een espresso kopen, onze lunch opmaken en kaartjes kopen voor de trein naar ons eindpunt van vandaag. Helaas blijken we twee keer te moeten overstappen en we raken er niet wijs uit waar en hoe laat dat is. Op perron 1 vinden we de eerste trein en de conductrice schrijft voor ons het routeplan uit. Om 14:10 u rijden we Boedapest uit, over de heel weidse poesta naar het oosten. Het gele koolzaad is dominant, met verder nog al wat ingezaaide graanvelden. Het gaat voorspoedig tot in Ujszász, een gehucht met treinstation, waar onze trein de geest lijkt te geven en we drie kwartier stil staan. De conductrice noemt ons routeplan “kaputt”. Gelukkig blijkt de trein niet “kaputt”, maar schuift alles een uurtje op. In Stolnok stappen we over op een nóg oudere trein en hannesen een tijdje met onze fietsen. Het laatste traject vanaf Püspörladány hebben we een ronkende, warme stinkende diesel en pas iets na zevenen bereiken we Berettyóújfalu (3 x woordwaarde) ons eindpunt voor vandaag.

We rijden naar Silver Park, waar we de eigenaar bellen. Een prima kamer! In een Italiaans restaurant aan de overkant van de weg sluiten we de dag af met een heerlijke salade en penne met zalm. Het valt ons mee dat twee dagen reizen ons niet méér gesloopt hebben! Na een douche zet ik me nog even aan dit verslag, we herschikken onze tassen en leggen alles klaar voor morgen.

We hadden vandaag nogal wat tijd tussen de verschillende treinreizen en we hebben die tijd gebruikt om naar de voorbijgangers te kijken, dat is ook altijd leuk. Je ziet, zeker op zo’n groot station als Budapest Keleti echt allerlei types voorbij komen (sjokken). Helaas zagen we ook weer een aantal zwervers.

De twee dagen reizen zijn me al met al wel meegevallen. Ik heb wel zin om te gaan fietsen.

1. Anita Baart:
    30 april 2019
    Ik hoop op fijn fiets-weer voor jullie
    Ik ben ondertussen weer gewoon thuis. Succes morgen met de start van de vele kilometers. 👍
  2. Dries Oomen:
    30 april 2019
    Hopelijk gaat het snel mooier weer worden. Bedankt voor de eerste blogs. Groetjes uit Teteringen.
  3. Bart Mijnster:
    1 mei 2019
    Okay, we zijn van start. Vort maar met de fiets. en schrijf mooie verhalen. het voelt als of ik er bij ben.
    Veel ple
  4. Tien:
    1 mei 2019
    Een Nieuw Avontuur ! ........ veel Fietsplezier !!
    Wij "reizen " met jullie mee door de koolzaadvelden ..........
  5. Joke:
    1 mei 2019
    Trein toch niet kaputt , gelukkig. Hoezo milieu vervuiling. Jullie hebben al heel wat sjouwwerk gehad met de fietsen, volgende keer Siri commando installeren . Dan gaan ze misschien uit eigen beweging op de trein. Een mooie uitdaging voor de technische universiteiten. Maar jullie hebben nu zin om te gaan🚲 . Wij wensen veel 🌞 toe. En veel 🤣🇷🇴 en tijd om ook te lezen. Hoeveel boeken heb je mee Eugenie en Wim puzzelboeken?
  6. Thea:
    1 mei 2019
    Prachtig verhaal en geeft een goed en mooi beeld over jullie vakantie,heel veel succes komende tijd en kijk uit naar jullie treffende verslaggeving,groetjes
  7. Nadja:
    Geniet ervan!
  8. Rian:
    1 mei 2019
    mooie start van de fietsvakantie; ben benieuwd naar de komende verhalen! Veel plezier en hopelijk goed weer.
  9. Eugenie en Wim Huisman:
    1 mei 2019
    Dank voor alle aanmoedigingen; nou kunnen we niet meer terug....