1 juni Tallinn

1 juni 2018 - Tallinn, Estland

We missen vanochtend de kans om de stad op zijn mooist te zien, zónder horden toeristen! Omdat we een beetje uitslapen en op ons gemak ontbijten, zijn we pas tegen tienen op weg. De meeste groepsrondleidingen zijn zojuist gestart. Via het “lange been”, de geleidelijk stijgende route lopen we hoge stad, Toompea, in. Hier bezoeken we eerst de orthodoxe Nevskikathedraal, perfect gerestaureerd, maar érg druk! De oude Deense burcht die ook Toompea heette bestaat niet meer, op deze plaats zijn nu de parlementsgebouwen, niet open voor bezoek. In de Domkerk, de kathedraal van de Heilige Maagd Maria, vallen ons de enorme houten schilden op, waar de muren mee vol hangen. Bovendien is er tegenover de preekstoel een soort loge, waar de uitverkorenen afgeschermd van het gewone volk de dienst konden volgen. Via een nauw steil dalend straatje, het “korte been” lopen we de benedenstad weer in, we passeren twee mooie levende standbeelden, op weg naar een volgende kerk.

Langs de Oostelijke stadsmuur lopen we naar het Noorden en zien toevallig aan een binnenhofje het oude Dominicaanse Kathariinaklooster. Heel klein, heel oud, 13e-eeuws, wel sfeervol, met een bibliotheek en kleine kapel; het was vroeger verbonden met de gelijknamige kerk. Bijna ernaast staat de orthodoxe St. Nicolaaskerk, waar we kort binnenkijken. In het Noorden van de oude stad bezoeken we de heel sobere, heel hoge St. Olavskerk. Als we teruglopen blijven we even luisteren naar een groepje meisjes die aan de overkant van de straat een spontaal a capella concert geven, enthousiast en loepzuiver! Met de 14e-eeuwse Heilige Geestkerk (asymmetrisch, twee-beukig, met veel houtsnijwerk en balkons) besluiten we onze tour d’eglises. We gaan weer naar ons hostel, voor de lunch en een dutje.

Vlak bij ons hostel wordt een multimedia presentatie vertoond: Monet2Klimt, over Monet, van Gogh en Klimt. We komen in een ruimte waarin rondom, zoals in panorama Mesdag, maar dan wel dynamisch een animatie van het werk van de drie schilders geprojecteerd wordt, begeleid door muziek. Het is soms alsof de schilderijen tot leven komen en je er ín kruipt. Daarna gaan we naar het postkantoor om alvast een deel van de landkaarten en folders naar huis te sturen. Het maken van dit verslag geeft een rustmoment voor we straks gaan eten.

We hebben vandaag een heel ontspannen dag gehad. Tallinn is echt mooi met prachtige kerken. Ook de mediapresentatie was mooi.

We eten bij een Engelse pub in onze straat; twee hoofdgerechten (rijst / kip en English pie) én een salade: lekker, maar een beetje teveel van het goede.

1. Anita Baart:
    1 juni 2018
    En thuis nog de na-pret!!