31 mei (Rakvere – Tallinn 106 km)

31 mei 2018 - Tallinn, Estland

Na een prima nacht en ontbijt gaan we rond 8:30 u op weg. Het is al zonnig, maar nog een beetje fris; inmiddels is de wind naar Noordoost gedraaid. Omdat we niet zeker weten of we op de A1 mogen fietsen als die vierbaans wordt, kiezen we ervoor om nog wat langer over regionale wegen te rijden. Als we de plaats uit zijn kiezen we de A5 naar Kadrina. Soepel, met de wind deels in de rug. Daar kopen we nog wat boodschappen; voor we over wat kleinere wegen, licht stijgend door de bossen op de A24 komen en wat later op de A1. Fietsen op de (hier brede) vluchtstrook is nog steeds toegestaan en het is niet druk, waardoor we heel ontspannen Westwaarts rijden. Twee keer een korte stop voor een stuk koek en pas in Kuusalu, na meer dan 60 km om kwart voor twaalf, hebben we de eerste kans op koffie bij een tankstation. We wandelen door de brede middenberm (hier zie je zelden vangrails omdat de middenberm soms wel 15 m breed is) naar het tankstation. Cappuccino en chocolademelk, meteen ook maar wat eten op het terras.

In de voorsteden van Tallinn verdwijnt de vluchtstrook en kiezen we voor een weg die ons parallel aan de autobaan het centrum invoert. We drinken nog een espresso bij een tankstation. De laatste km is het laveren door opgebroken straten tot we het oude centrum bereiken. Om 14:00 u 106 km!

Het is druk in het oude centrum vanwege de festiviteiten rond de Tallinn oude stadsdagen, de viering van 100 jaar vrijheid (met onderbrekingen). Men wijst me de VVV; we halen een plattegrond en zoeken zelf een hostel. Hostel Zinc, twee straten verder. Er is plaats; de vriendelijke beheerder helpt me ook met het boeken van de veerboot naar Helsinki a.s. zaterdag. We douchen en lopen het centrum in omdat er in het park net buiten de stadswal een optreden is met dans en muziek. Russische kindergroepen met volksdansjes en liedjes. Leuk voor even, vooral voor hun ouders. Daarna maken we een ommetje langs de stadsmuur en de ronde verdedigingstorens, een stadspoort door om op het Raadhuisplein nog even naar een scherm-demonstratie te kijken. Overal is het gezellig druk.

Na nóg wat straatjes eten we op het terras van een grillrestaurant. Terug in het hostel dit verslag en nu gaan we nog uitzoeken wat we morgen allemaal willen bekijken. Het was weer een prima dag!

Het fietsen ging vandaag heerlijk, lekker met wind in de rug. De route was ook weer mooi, vooral het eerste stuk. Het was leuk om in Tallinn aan te komen en hier rond te wandelen. De oude stad is mooi met smalle straatjes en oude stadsmuren. Het is weer wel heel toeristisch. We boffen toch wel heel erg met het weer.

1. Joke:
    1 juni 2018
    Fijn gefietst met de wind in de rug, dat scheelt weer. Slaapplaats geregeld, top zou ik zeggen. En toch weer leuke dingen gezien. Ik weet niet of jullie op internet het nieuws van Nederland soms bekijken. De weervrouwen/mannen staan bijna te springen op tv, want het was de warmste meimaand sinds , dat ben ik vergeten. Jullie weten het is hier te zot of te bot. Dus lekker klagen soms. Het voelt ook plakkerig aan, maar voor de zonaanbidders is het goed. Toch denk ik niet dat er velen met dit weer 106 km zouden fietsen. Slaap lekker en geniet morgen ik lees het graag.