4 juni (Helsinki – Karjaa / Karis 81 km)

4 juni 2018 - Karjaa, Finland

Na een prima nacht (geen studentenlawaai) om 7:30 weer op en rond 8:15 u aan we op weg. We zijn blij met de fietskaart die ons vaak parallel aan autobaan 51 de stad uitleidt en door de voorstad Espoo gidst. Helsinki is duidelijk een fietsstad, want er komen ons tientallen fietsers tegemoet, allen met helm, op weg naar hun werk. Na twintig km volgen we parallelwegen tot aan Kirkkonummi, waar we koffie drinken bij een tankstation en in het centrum een stuk pizza eten. Hier gaan we het spoor weer over en rijden nu direct naast weg 51, die nu veel rustiger is en tweebaans is geworden. Ook dat fietspad verdwijnt tenslotte en resten ons de brede pechstroken. We volgen grofweg de kust naar het westen, maar omdat de kustlijn grillig is klimt de weg over elke volgende landtong. We zijn blij als we in de luwte van bossen kunnen rijden want de hele dag hebben we de Noordwestenwind (kracht 4) pal of schuin tegen.

Toch vorderen we gestaag. Om 12:00 u (na bijna 50 km) lunchen we op het terras van een winkeltje in Degerby. Een charmant winkeltje met een al even charmante eigenaar, wat we zo in Engeland zouden wanen. Koffie, brood met de net gekochte pittige worst, no garlic!,  éven rust en genieten van de zon. We rijden verder tot Karis, een stadje met nog geen 10.000 inwoners, met een meerderheid Zweedssprekende inwoners. Behalve wat industrie (Fiskars) lijkt er niet zo veel te beleven. We vinden er hotel Socis, checken in, nemen een kopje soep en doen een dutje. Het voortdurende geluid van de wind heeft ons moe gemaakt.

Na ons opgefrist te hebben, doen we boodschappen en willen bij de Thai gaan eten. Dicht helaas, zodat het tóch weer een (overigens prima) kebabzaak wordt.

Het was een mooie route vandaag en het fietsen ging goed, maar het was weer hard werken vanwege de wind. Er staan veel bloemen in de bermen, vooral veel lupines in drie kleuren; paars, roze en wit; heel mooi. De huizen die zo her en der in het land staan zijn vaak van hout en roodgeverfd, zoals we ze al eerder gezien hebben in Zweden.

1. Anita Baart:
    4 juni 2018
    Wat een heerlijk terrasje! Zou er ook wel willen zitten.
    De reactie van conny volgt vast nog wel. 😉
  2. Conny Schoenmakers:
    4 juni 2018
    Mooie reis en wat een afstand al.
    Lees jullie verslag elke avond!!!
  3. Joke:
    5 juni 2018
    De wind stelt jullie wel op de proef, dat is hard werken. Lijkt me heerlijk om weer eens in een hotel te slapen. Toch leuk dat jullie ook de bloemen zien langs de weg. Houten huisjes lijken mij goed onderhouden. Dat er geen studenten lawaai is, is meegenomen en het slapen zal jullie goed doen. Maar het studenten lawaai, riep toch wel wat herinneringen op? Dan kom je er achter dat jullie studententijd , weer een tijd achter jullie ligt en nog een werkenzame tijd voorbij. Maar nu de vrijheid , heerlijk dat jullie dat ook samen mee mogen maken is toch geweldig. Zo ervaren wij dat tenminste. Maakt niet uit hoe je dat invult. Tot morgen. 🌹🌹