17 juni (Ängelholm - Kopenhagen, 87 km)

17 juni 2018 - Kopenhagen, Denemarken

Het was een heel rustige nacht; de jongeren overnachtten  in een ander gebouw. Gisteravond heeft het geregend en ook nu regent het nog wat. We staan iets later op omdat we pas om 8:00 u kunnen ontbijten. Een prima ontbijt samen met de jonge sporters. Daarna doen we de overschoenen en regenjacks aan, het regent gelukkig niet zo hard. We rijden de vijf  km van ons hostel terug naar het centrum, nu wél in tempo. De weg naar Helsingborg voert weer door open landbouwgebied, met veel graanvelden. In de voorsteden gaat het fietspad over een soort meubelboulevard; we drinken er een koffie bij een fastfood tentje. Daar worden we aangesproken door een stel dat benieuwd is naar onze avonturen; zij hebben zelf in Nieuw Zeeland gefietst. Opnieuw kunnen de jacks aan, want het regent weer een tijdje.

In Helsingborg rijden we door het centrum langs het raadhuis en zien iets verder het gebouw van Scandlines aan de kade. We kopen kaartjes voor de veerboot, drinken een koffie van de laatste kronen en besluiten niet in deze stad te blijven, maar over te gaan naar Helsingør in Denemarken. Twintig minuten later zijn we er (13:00 u). We rijden daar het centrum in en komen in een hardloopwedstrijd terecht. Heel gezellig, de tocht slingert zich door het centrum en om het kasteel heen. Het is inmiddels mooi weer en de lopers worden luid aangemoedigd. Qua bouwstijl zie je meteen dat je in Denemarken bent. Meer vakwerkhuizen en huizen in allerlei kleuren. We kijken even rond, maar hebben zin om door te rijden.

We volgen de Strandvegen, de kustroute langs de Sont; de tegenwind wisselt van richting, maar is gelukkig niet zo hard. De 42 km tot Kopenhagen gaan eigenlijk heel gemakkelijk. Het is ook leuk om vanuit het Noorden langs de kust deze stad binnen te rijden, zeker op zondagmiddag nu het niet zo druk is. Als we bijna bij de VVV zijn gaat het weer een beetje regenen. Om 16:15 u is de VVV net gesloten, maar we kunnen er zelf wel adressen opzoeken en schuilen. We gaan vervolgens naar onze eerste optie, een hostel in het centrum. Beneden is een bar die uitpuilt van de jongeren die op diverse schermen het WK volgen. Er is plaats; een kamer met een stapelbed, dat ik meteen maar verbouw: een matras op de grond i.p.v. klauteren.

We douchen en kunnen beneden aanschuiven voor de gezamenlijke  maaltijd voor de gasten: macaroni met pesto en gehakt. Met een extra salade heel aanvaardbaar. Daarna wandelen we nog even het centrum in, het is droog met een prettige temperatuur, overal zitten de terrassen vol. Tegen achten drinken we nog een laatste koffie en kijken naar wie er zoal voorbij komt. Niet verwacht, maar we zijn in Kopenhagen!

Vanochtend vond ik het wel even jammer dat het regende, maar het fietsen ging goed. Eerst dacht ik nog dat we in Helsingborg of Helsingør zouden overnachten, maar omdat het inmiddels weer lekker weer was, vond ik het ook prima om door te fietsen. De strandweg van Helsingør naar Kopenhagen is een heel mooie route. Het was ook leuk om Kopenhagen in te fietsen. Hier wordt veel gefietst; er zijn overal fietspaden. De sfeer in de stad was vanavond heel prettig. Morgen gaan we de stad uitvoeriger bekijken.

1. Anita Baart:
    17 juni 2018
    Veel plezier in Kopenhagen☀️
  2. Ine:
    17 juni 2018
    Kopenhagen is een gemoedelijke stad vonden wij bij ons bezoek. Hopelijk genieten jullie er ook zo van.
    Groetjes
  3. Rian:
    18 juni 2018
    Geniet van Kopenhagen: mooie stad!
  4. Joke:
    18 juni 2018
    Kopenhagen bereikt. Veel plezier in deze voor mij onbekende stad. Ben benieuwd hoe julli het gaan ervaren.
  5. George L:
    21 juni 2018
    Begin je Nederland hier al te ruiken? Er aan denken dan soms wellicht; niettemin nog een heel eind te gaan!