26 mei (Narva – St. Petersburg per bus)

26 mei 2018 - Sint Petersburg, Rusland

We hebben gisteravond het hoogstnoodzakelijke voor het uitstapje naar St. Petersburg in één voortas en een rugzakje gepakt en alle papieren nog eens gecontroleerd, zodat we rustig kunnen slapen. We hebben alle tijd om te ontbijten en maken nog een puzzeltje, maar de aandacht is er niet helemaal bij. We stallen de overige tassen bij de receptie en lopen rond 9:45 u naar de bushalte. Daar zitten al meer mensen te wachten op de bus van 10:20 u. Als om 10:10 u iedereen in de bus zit, vertrekt hij al. Één straat verder rijden we de fuik van de grenspost aan de zijde van Estland binnen. Precies één uur later zijn we net de Russische grenspost aan de andere kant van de rivier gepasseerd en zijn we inmiddels drie keer in de bus gecontroleerd, zijn we een keer moeten uitstappen om door een detectiepoort te gaan én krijgen we bij een loket nog een stempel in ons paspoort en op het in- en uitreisdocument. Wat je noemt een grondige administratieve organisatie!

Vervolgens rijden we voorspoedig over tweebaanswegen door een landschap dat veel weg heeft van dat van afgelopen dagen, alleen zijn de huizen en de auto’s wat soberder. Naarmate we St. Petersburg naderen worden dat autobanen; we naderen echt een metropool! Rond tweeën zijn we bij het busstation. Daar kost het wat moeite (weer door poortjes) en het gebruik van een voorbijganger als tolk om te achterhalen waar we a.s. dinsdag weer zullen vertrekken. We lopen naar het dichtstbijzijnde metrostation, Obvodny Kanal. De logica van de lijnen is hetzelfde als die in Parijs, dat geeft vertrouwen. We kopen wat metromunten, en dalen met een héél héél lange roltrap naar de metrolijn; die diep genoeg ligt om onder de rivier de Neva door te gaan. Met een keer overstappen bouwen we al routine op. We komen weer boven de grond in het hart van de stad op de Nevsky Prospect. Nu krijg je nog meer dan in de metro in de gaten dat we in een heel grote en drukke stad zijn. Wat een contrast met de afgelopen weken!

Na een korte wandeling vinden we om 15:00 u ons hotel op een binnenhof in een zijstraat. Op de bovenste twee verdiepingen van een zeven etages hoog gebouw. Het dakterras maakt de naam Sky hotel wel waar. We nemen de tijd om wat uit te rusten en ik volg de ontwikkelingen in de Giro. Toevallig ook Sky! Wat later lopen we door binnenhoven, steken nog een gracht (Moika) over en staan dan ineens bij het plein voor de Hermitage. Die is zelf amper zichtbaar omdat er een groot podium is gebouwd. Dat en de vele veiligheidsmaatregelen (poortjes, politie) hangen samen met de economische top die hier dit weekend gehouden wordt. Dan steken we maar door tot de oever van de Neva. Dan beleef je de charme van een stad aan een rivier! Maar wát een drukte! We zien de Peter en Paul vesting aan de overkant die we ook nog willen bezoeken en lopen nu in een ruime boog door het park (Mars veld) naar een kathedraal waar nu het Russisch museum gehuisvest is.

We dompelen ons echt onder in het massatoerisme. Tientallen stalletjes met matroeska’s, schilderijtjes, portrettekenaars e.d. Op bijna elke hoek wel een of meerdere muzikanten. Tegen de tijd dat we moe worden zijn we weer in onze straat en vinden toevallig een Russisch-Georgisch restaurant. We laten ons de visschotels met gegrilde groenten goed smaken, terwijl een zangeres ons toezingt. Prima ambiance!  Tegen achten drinken we nog een koffie op ons dakterras en moet ik me oppeppen om nog wat te schrijven. Na 2000 km zijn we in St. Petersburg!

Ik was vanochtend wel een beetje gespannen voor de reis, maar alles ging goed.

De eerst indruk van St. Petersburg is heel goed, mooie gebouwen, een leuke sfeer, maar wel heel toeristisch. We zijn ook nog door een groot park gewandeld waar veel mensen op het gras zaten te genieten van het mooie weer, heel gezellig. Morgen gaan we naar de Hermitage.

1. Anita Baart:
    26 mei 2018
    Geniet van deze mooie stad!
  2. ANS:
    26 mei 2018
    hey, jullie zijn er echt - maar wat een drukke stad,
    mijn idee was dat het meer pittoresk zou zijn... (naïef, ik weet het).
    hoop dat jullie er van kunnen genieten. Mooi is het zeker.
  3. Dries en Ella:
    26 mei 2018
    Wow! Wat een indrukken ondergaan jullie! Geniet er van!
  4. John Muijs:
    Proficiat !!
    St. Petersburg kan afgevinkt worden .
  5. Nancy kok:
    27 mei 2018
    Welkom in deze grote stad! Een belangrijke mijlpaal in jullie reis. Dompel je maar onder en geniet van deze wonderlijke (andere) wereld. Telkens weer leuk 's morgens jullie verhaal te lezen.
  6. Joke:
    27 mei 2018
    Er is wel een check dubbel check , lastig. Maar als je kijkt wat er in de ons omringende landen allemaal gebeurt is, zullen ze daar veel ervaring hebben , met nare dingen. Maar Wim wat heb je het weer mooi beschreven, vindt het mooi om te lezen. Geniet van de stad. Eugenie dat je een beetje gespannen bent, is niet raar. In een vreemd land en je heet Jespers. Niet dat wij allemaal gespannen zijn, maar we staan zeker in de top 10. Misschien dat we morgen iets lezen over de stad hoe jullie die beleeft hebben. Als Wim daar dan de fut ervoor heeft. Veel plezier. O, eugenie bedankt voor de felicitatie.
  7. Tonny Lansdaal:
    27 mei 2018
    Leuk Wim en Eugenie! Ik zie jullie lopen en herken precies de plekken. Kies de dingen in de Hermitage die jullie interesseren anders wordt je gek van de hoeveelheid kunst. Heel veel plezier nog daar!
  8. P.a.wolfis:
    27 mei 2018
    Ik laat geen vleugelspoor na in de lucht

maar ik ben blij want ik heb mijn vlucht gehad.