23 mei ((Mustvee - Jöhvi 84 km)

23 mei 2018 - Johvi, Estland

Na een nacht in een heel stille omgeving lijken we al om 7:45 u op weg te gaan. Zij het dat ik in de voorbereiding iets te voortvarend geweest ben en de fietscomputer van Eugenie ondersteboven in de houder geplaatst heb. Het vraagt een kwartiertje prutsen voor ik dat weer hersteld heb. Ook op de weg langs het meer is het nog stil. Door de Zuidwestenwind vorderen we goed. Bij Lisaku is het in een tankstation tijd voor een eerste koffie. Zes km verder wijken we af van de A3, omdat we Kuremäe gaan bezoeken. Over een heel behoorlijke weg door de bossen, zijn we iets na elven bij het Pühtitsaklooster dat hier in 1891 gesticht is. Er wonen 150 nonnen op een heel mooi verzorgd terrein met zes kerken en een kathedraal. Nu niet zo druk qua toeristen, de nonnen hebben het zelf drukker. Bij de kathedraal hangen de vloerkleden buiten, het lijkt wel voorjaarsschoonmaak.

We drinken koffie en eten ons lunchbrood in een prieeltje net buiten het klooster. Daarna rijden we door naar Jöhvi. We verkennen de plaats die niet zoveel te bieden heeft. Het hostel dat ik had uitgezocht, vinden we toch wat ver buiten het centrum liggen; we kiezen voor Hotel Pääsuke. De eigenaresse zit te slapen als we binnenkomen. Omdat ze zoals veel inwoners hier, alleen Russisch spreekt vraagt de communicatie wat creativiteit. Een prima kamer, we douchen, doen een dutje en gaan dan het centrum weer in. We zien nog een deel van de Giro-etappe en eten er salade en kip. Terug in ons hotel moet ik me oppeppen om het verslag te schrijven. Het was weer een mooie fietsdag.

Het fietsen ging erg goed vandaag vanwege de wind in de rug, heerlijk is dat. Het bezoek aan het klooster was echt de moeite waard. Vanuit de verte leek een het kasteel uit de Efteling. Het klooster en de tuinen eromheen en de bijgebouwen, alles is bijzonder goed bijgehouden. Een van de nonnen zei iets tegen ons, maar dat snapten we toch niet, dus ze liep maar door; misschien mochten we er niet in fietskleding rondlopen.

Onderweg heb ik nog een vosje gezien, maar zo gauw het ons zag, verdween het.

1. Ine:
    23 mei 2018
    De verslagen wel volhouden hoor want we kijken er elke dag naar uit .
    Al bijna een maand onderweg 👍
  2. Hermee en Antoinette:
    23 mei 2018
    Wij volgen dagelijks jullie berichten en krijgen zo een goed beeld van jullie fietstocht en
    vinden ook jullie foto 's erg mooi.
    We wensen jullie verder een voorspoedige voortzetting van jullie reis.
  3. Anita Baart:
    23 mei 2018
    Wat een schitterend klooster!
  4. P.a.wolfis:
    24 mei 2018
    Fijn dat jullie met windje mee konden peddelen, dat mag ook wel eens na al die inspanningen. Jullie komen langs prachtige bezienswaardigheden. Jammer dat je dan niet langer kan blijven hangen. Maar ja het reisdoel is ergens komen en niet er blijven. Je zult nu wel slapen maar ik wens jullie een goede rit morgen. Groetjes