7 mei (Martiany – Suwalki 113 km)

7 mei 2018 - Suwalki, Polen

Prima nacht, beperkt ontbijt: twee energiereepjes en een kop thee. Al om 7:45 u rijden we weg. Het is al zonnig, de wind komt wéér uit het Noorden; het landschap van velden, bossen en meren blijft onveranderd mooi. Al iets na negenen kopen we in Gizycko, het hart van deze streek, ons échte ontbijt in. Op een bankje aan het kanaal dat het Kisajnomeer met het Niegocinmeer verbindt, eten we lekkere broodjes met een yoghurtje na. We zijn weer gesterkt! We missen het echte centrum van dit toeristische stadje en drinken koffie bij het tankstation aan de stadsrand.

Nu volgen er 54 km over weg 655, opnieuw door golvend terrein, door kleine dorpjes waar weinig te beleven is. De meeste drukte komt nog wel van ooievaars, boven op hun nesten. Telkens is er weer zicht op een volgend meer, vol kikkers die nog niet weten wat hun boven het  hoofd hangt. Halverwege stoppen we nog een keer om een minipizzaatje te eten. Met 28°C. is het inmiddels prettig fietsweer, met de wind als uitdager. Rond 13:30 u bereiken we Olecko, waar we lunchen op het terras van weer een tankstation. Ons wachten nog 33 km door de streek Podlachië, naar onze eindbestemming van vandaag.

Als we het stadje uitgaan, gaat juist de ochtendploeg een fabriek uit, ieder-een in dezelfde T-shirts met bedrijfslogo.  Iets verder slaan we af naar weg 653, gelukkig weer wat rustiger. De laatste 33 km delen we maar weer in tweeën, in een bushokje eten we nog een yoghurtje. Met goed blijven eten en drinken en héél rustig tegen de wind in, vooral niet vechten, bereiken we Suwalki. Een leuke plaats met een rechthoekig park in het centrum en brede boulevards. Met Maps.me vinden we snel ons hotel-restaurant, er is plaats. Om half vijf hebben we 113 km gereden!

We douchen, nemen een cup-a-soup, rusten wat uit en lopen daarna het centrum in. De Alexanderkerk kunnen we niet van binnen bekijken omdat er juist een mis opgedragen wordt. We doen nog wat boodschappen voor we in het restaurant gaan eten. Voor het eten opgediend wordt begin ik alvast met dit verslag. De ober komt zich verontschuldigen dat het nog een tijdje duurt, vanwege krappe bezetting in de keuken. Geen probleem, na zo’n fietsdag is het prettig om rustig te zitten! Onze vis is het wachten waard geweest, daarna maak ik het verslag af in dit heerlijk rustige restaurant met prettige muziek op de achtergrond.

We hebben fijn gefietst vandaag, maar het was wel een beetje ver. Wim begon vanochtend te vertellen dat we 85km zouden fietsen en halverwege de dag zei hij dat hij zich vergist had. Als ik het weet, kan ik redelijk goed mijn krachten verdelen en omdat we heel ontspannen gefietst hebben, ging het goed. Het was weer een heel mooie route met prachtige meren. Bij Gizycko lagen heel wat plezierboten in het water. Ik denk dat het hier in de zomer erg druk is.

Morgen gaan we de grens over naar  Litouwen. We staan er zelf van te kijken dat we nu heel Noord Polen al weer door  zijn. Met onze fietsvakantie van twee jaar geleden door Midden en Zuid Polen hebben we al een aardig beeld van dit mooie land.

1. Anita Baart:
    7 mei 2018
    Wat ziet het er weer mooi uit en lekker weer ☀️. Ben benieuwd naar jullie reis door Litouwen...
  2. Sietse:
    7 mei 2018
    Mooi zo langs de kanalen fietsen.
  3. P.a.wolfis:
    8 mei 2018
    Ben een vooroordeel kwijt, dacht dat Polen een armoedig land was. Jullie fietsen je een weg door Polen, ik reis met jullie mee al internettend. Zo krijg ik een beetje visuele indruk van jullie reis. Bedankt voor het mooie verslag.
  4. ANS:
    8 mei 2018
    het ziet er prachtig uit en wat een afstand gefietst; fijn dat het goed gegaan is.
    bedankt voor het mooie verslag!!
  5. John Muijs:
    8 mei 2018
    Wat een afstanden iedere dag . Petje af voor jullie allebei .
    Heb je onderweg nog inspiratie op gedaan voor je andere hobby Wim ?

Gr John
  6. Beppie:
    9 mei 2018
    Wat een mooi verslag! Wat een eind hebben jullie al gefietst.