zondag 5 mei (Buru – Cluj Napoca, 48 km)

5 mei 2019 - Cluj-Napoca, Roemenië

Het hotel was in nog slechter staat dan we dachten: sinds Pasen waren er geen gasten geweest en het was waarschijnlijk ook niet verwarmd en gelucht. De geur van het beddengoed was in ieder geval niet goed voor mijn longen. Om 8:30 u staat er een prima ontbijt klaar, opgedekt in het prieeltje. We hebben toch wel met de eigenaresse te doen; het is moeilijk dit hotel op te knappen en lopend te krijgen.

Om 9:00 u gaan we op weg, het wordt langzaam warmer en we kunnen zelfs in ons shirt fietsen. De weg is voorlopig gelukkig licht dalend of vlak, want zoveel energie hebben we nog niet. Om 9:30 u rijden we Turda in. Als we de haveloze buitenwijken gepasseerd zijn, komen we in een charmant stadje met veel Oostenrijks-Hongaarse architectuur. Op het centrale plein zien we door een poort een leuke groentemarkt; we drinken koffie op het plein. Het is er al druk met mensen die naar de kerk gaan: meest vrouwen, de mannen zitten op het terras.

De E81 voert ons de stad uit. Weliswaar 4-baans, maar wij worden aan de wegrand geduld. Soms is er een fietsstrook, maar als we na een paar km een lange klim over een heuvel krijgen, is het asfalt zo uitgereden dat we maar een strookje (20-30cm breed) hebben tussen de asfaltrichels en de berm. Kortom, heel geconcen­treerd blijven, gelukkig is er op zondag nauwelijks vrachtverkeer. De weg volgt het golvende boerenlandschap, tot we na bijna 30 km het rivierdal indalen waarin de stad Cluj Napoca gelegen is. Met Maps.me kunnen we zó naar ons hostel rijden. Het Retrohostel zit tegen de oude stadsmuur aangebouwd, op de gang bij onze slaapkamer kun je de grote stenen van de oude muur nog zien. We douchen, slapen meer dan een uur en gaan dan te voet de stad in.

Cluj is een levendige universiteitsstad (met de grootste universiteit van Roemenië) met een historie die dateert uit de Romeinse tijd. Cluj betekent eigenlijk “besloten”, geen vreemde term voor de vestingstad die het lang geweest is. De Duitsers noemden het Clausenstadt. De stad is aan de sloopwoede van Ceaucescu ontsnapt; ook hier veel Oostenrijks-Hongaarse architectuur, al staat de helft van de grote gebouwen in de steigers. Op het Eenheidsplein staat een groot podium waarop een rockconcert gehouden wordt om een politieke partij te steunen. Heel veel mensen met de partijhesjes en witte ballonnen, wel een vriendelijke sfeer.

We wandelen naar de Orthodoxe kathedraal gewijd aan Theotokos, ook deze staat van binnen in de steigers. Dan maken we nog een ommetje naar de rivier die door Cluj stroomt, maar hebben geen energie meer om op de heuvel aan de andere oever van het gezicht op de stad te gaan genieten. We gaan eten in een restaurantje bij ons om de hoek, veel groente om het vele vlees van gisteren te compenseren.

Ondanks dat we lang geslapen hadden, was ik toch niet goed uitgerust; het eerste stuk naar Turda ging nog wel, maar daarna leek ik wel pap in mijn benen te hebben. Turda was wel de moeite waard om langs te fietsen. Cluj is een leuke stad, maar er moet nog veel opgeknapt worden. De grote St Michaelskerk werd gerestaureerd en daar konden we helaas niet in. Hopelijk heb ik morgen weer meer energie.

1. Tonny Lansdaal:
    6 mei 2019
    Dank voor jullie verhalen, leuk om te lezen. Hopelijk raak je toch iets beter uitgerust vanavond, Wim. Goeie reis verder, toi, toi, toi!
  2. Johan van Bussel:
    6 mei 2019
    Leuk om te lezen Wim. Ik ben ook wel benieuwd naar het gehele reisplan, voorzover er van een reisplan sprake is. Ik bedoel daar zul je bij tijd en wijle toch ook wel eens van af willen wijken, toch.
    Mooie foto's maar ook een beetje triest die vergane glorie!
    Ik wens jullie veel fietsplezier toe en ook de nodige energie daarvoor!
  3. Frank:
    Hoi Eugénie en Wim

Evenals vorig jaar mooie verhalen! Wel minder pizza dan toen😃. Wat er op jullie bord ligt zijn geen worstjes meer, die bedekken het hele bord! Wees voorzichtig op de smalle wegen zonder fietspaden en geniet!