woensdag 29 mei, Bucureşti

29 mei 2019 - Boekarest, Roemenië

We hebben een wat rumoerige nacht door de bar beneden ons én omdat om 6:00 u de bouwwerkzaamheden bij de buren startten. We slapen maar wat langer uit, ontbijten op ons gemak en lopen dan richting Piaţa Unirii (eenheidsplein); we drinken er nog een espresso en wachten tegen half elf bij de oude klok: deze stadswandeling zijn we met meer dan 25 mensen. Mara, onze gids is klein van stuk en gebruikt geluidsversterking. Het thema is nu meer de algemene geschiedenis van Roemenië en de politieke tot vandaag toe. We zien het immense parlementsgebouw alleen van afstand; het is niet te bezoeken. We lopen vooral door het oude centrum, veel hebben we al gezien, maar krijgt nu wat meer context. Met name de aardbeving van 1977 (veel gebouwen hebben nu merktekens dat ze niet aardbevingsbestendig zijn) en de sloopwoede / grootheidswaan van Ceausescu: hele wijken werden gesloopt voor het parlementsgebouw; men betaalt nog steeds de schulden terug die destijds gemaakt zijn. Kerken mochten niet prominent aanwezig zijn, werden soms verstopt achter Stalinistische huizenblokken of zelfs verplaatst. Als de tocht rond 13.00 uur eindigt, zijn we vanwege alle informatie, de hitte en de tijdsduur moe.

Terug in ons hostel eten we en doen een dutje. We vinden een dag stad soms vermoeiender dan een dag fietsen. Tegen vieren rijden we naar om het parlementsgebouw heen, gaan toch maar niet naar het museum wat daar ook gevestigd is. De grote kathedraal voor de verlossing van het volk is nog niet afgebouwd; het moet de grootste ter wereld worden. Johannes Paulus II was er al eens en dit weekend komt de huidige paus. Dit kondigt zich al aan door de grote politieaanwezigheid en de vele dranghekken die al geplaatst zijn. Met een grote boog fietsen we langs de grote boulevards naar het Atheneum wat we nu hopen te bezoeken. Helaas is er een concert voor genodigden en niet voor publiek toegankelijk. Ons laatste doel is de Obor-markt, een immens (10.000 m²) grote groente-, fruit- en markt  voor al het andere. In die buurt doen we ook nog wat boodschappen (o.a. voor ons avondeten).

Bij terugkomst, eten we in het hostel, zodat ik bijtijds met het verslag kan beginnen. Tijdens het eten praten we nog wat met een jongen uit Braşov (daar gaan we nu naar toe) en een meisje uit Berlijn. Franzi gaat in Keulen studeren en is liftend op weg naar Griekenland. Later komt er nog een jongen uit Brno bij en een uit Canada.

Het was best een vermoeiende dag, ook omdat het warm was. Het blijft een vorm van topsport om achter Wim aan door een wereldstad te fietsen. Hij weet meestal waar hij naar toe gaat; ik moet soms goed kijken wat hij aan het doen is en dan ook nog op het verkeer en het wegdek letten. Maar ik vind het nog steeds leuk om her en der door een stad te fietsen. Boekarest is echt de moeite waard. Morgen gaan we weer fietsen, ook leuk.

1. Anita Baart:
    29 mei 2019
    Veel fietsplezier weer morgen!
  2. ANS:
    29 mei 2019
    Pijnlijk om zo’n prachtige kerk tussen die flats verstopt te zien.
    Leuk om in een stad te fietsen maar daar is het eigenlijk te warm voor.
    Mooie tocht morgen!!
  3. Arthur Kemps:
    30 mei 2019
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen.
    Fiets ze morgen...
  4. Joke:
    30 mei 2019
    Veel info gekregen. Dan ben je toe aan rust. Morgen weer verder.
  5. Frans:
    31 mei 2019
    De beelden en verhalen van Boekarest komen me bekend voor, ik was er een jaar of tien geleden voor een congres. Het lijkt me wel een aparte ervaring om daar rond te fietsen. Tante Nellie laat jullie de groeten doen, ze maakt het goed en begint al bruin te worden van het in de zon zitten. Goede reis verder!