woensdag 15 mei, Odessa

15 mei 2019 - Odessa, Oekraïne

Eigenlijk had ons hotel een zekere allure, als je beter kijkt is het toch aardig op zijn retour. We hebben een goede nacht, slapen uit en zitten pas om 9:00 u aan het ontbijt, wat niet veel voorstelt. We praten ook even met een andere gast, een Canadees. Op de fiets gaan we de stad in, de temperatuur is redelijk; soms dreigt het te gaan regenen, over de gehele dag valt dat echter mee. Odessa heeft een rechthoekig stratenpatroon, met brede lanen, met kastanjes en platanen en behoorlijk wat parken, die helaas de uitlaatgassen van de oude Russische vrachtauto’s en bussen niet compenseren.

We rijden richting centrum en willen eerst geld pinnen. Bij de eerste bank komt er voor ons geen geld uit de muur, hoewel alles goed lijkt te verlopen. In de bank spreekt niemand Engels om ons verder te helpen. Daarom proberen we het bij de tweede, de Vostokbank; ik vraag aan het loket een opname van 3000 UAH, ongeveer €100. Ik blijk echter niet meer dan 1000 UAH te kunnen opnemen. Daarom neemt Eugenie hetzelfde op. Een medewerkster die Engels spreekt ligt de commissie toe.

Het is leuk, maar vraagt ook concentratie om door de straten naar het centrum te rijden. We kijken even van bovenaf naar de Potemkintrappen en gaan ons eerste koffietje drinken op Primorskiboulevard, een echt flaneergebied. Als ik wil betalen, weigert het meisje mijn geld, ook pinnen gaat niet. Ik ben een beetje verontwaardigd, maar als ik naar het biljet kijk, blijkt het een biljet van $100 te zijn! We blijken dus voor $2000 gepind te hebben! Dat was niet de bedoeling! Ik wissel één biljet in voor UAH om te betalen en dan gaan we maar weer terug naar de Vostokbank. In eerste instantie weigert men de dollars terug te storten op onze rekening, hoewel het duidelijk een communicatiestoornis was. Met de cheffin erbij lukt het uiteindelijk, alleen zijn we de betaalde commissie kwijt! Het meisje dat Engels spreekt helpt ons nog even: hier werkt de betaalautomaat voor UAH namelijk prima! Ook op ander plaatsen merken we dat de tweede taal hier eerder Russisch is en er maar een beperkt aantal mensen Engels spreken.

We brengen de fietsen terug naar ons hotel en gaan te voet naar de Privoz-markt, een grote overdekte, groenten-, vlees-, vis-, zuivel- en bloemenmarkt met daaromheen honderden stalletjes voor wat je maar kunt bedenken. Voor de lunch lopen we toch nog maar wat verder, naar één van de terrasjes tegenover het station. We rusten een tijdje op onze kamer, voor we naar het zuidoosten fietsen. Bij Arcadia is de strandzone helemaal op toeristen gericht, nu zijn er nog weinig. Een espresso onder de kleurige parasols en dan volgen we de fietsroute die samen met het voetgangerstraject een soort verkeersvrije strandboulevard vormt die zich kilometers lang langs het strand uitstrekt en op en neer gaat door de strandbossen, bijna tot aan de haven. We rijden nu onderlangs bij de Potemkintrappen, die vanwege het perspectief (boven is de trap smaller dan beneden) nu veel imposanter lijken. Een stukje verder klimmen we het centrum weer in. Ook de Deribajovskajastraat is heel levendig. Ook hier wachten de stalletjes op toeristen.

De synagoge is nu niet open voor publiek, zodat we weer naar ons hotel gaan. Ik schrijf het eerste deel van mijn verslag voor we in een van de tentjes in het park bij het station gaan eten. We genieten van prima salade en spaghetti en de mensen om ons heen. Nu werk ik in de binnentuin van ons hotel nog even m’n verslag af. We hebben vandaag een goede indruk gekregen van Odessa, morgen komt de detaillering qua musea e.d.

Het was vandaag een heel fijne dag. Het fietsen in Odessa viel gelukkig mee, behalve de uitlaatgassen. In het centrum van Odessa zijn de gebouwen hooguit vier verdiepingen hoog; in de buitenwijken zijn veel hogere flats. De stad Odessa is pas 200 jaar oud. Het is een vrij groene stad. Het was heerlijk om langs de strandboulevard te fietsen (het was sowieso fijn dat we de fietsen bij ons hadden) en leuk om de Zwarte Zee te zien. De haven van Odessa is de grootste van Oekraïne. Ik ben blij dat we naar Odessa zijn gegaan.

1. Anita Baart:
    15 mei 2019
    Mooie foto's. Lijkt mij ook een mooie stad. Fijne dag weer morgen!
  2. Joke:
    16 mei 2019
    Wat leuk , op een van de foto’s zie ik paraplu’s hangen. Die hangen in Oosterhout ook. En de eieren , allemaal nummers erbij ??? Jullie klimmen wat af , enorme trappen. Fijn dat jullie genoten hebben.
  3. George L:
    16 mei 2019
    Weer genoten van jullie verslag en de leuke foto's!