maandag 3 juni, Sibiu

3 juni 2019 - Sibiu, Roemenië

We slapen uit tot 8:00 u, na een redelijke nacht. Het is een gastvrij en goed pension, maar de bedden vallen wat tegen: niet alles hoeft rustiek te zijn! Er is al koffie en we blijken er te kunnen ontbijten. Rond half elf komen we op gang en rijden het centrum in naar de VVV. Daar bevestigt men dat de Transfăgărăşanweg nog dicht is. We krijgen een routekaart naar het Astra-museum, zo’n acht km ten zuiden van Sibiu. Het miezert al een beetje en wat later regent het echt door. Dus eerst maar een espresso. We schuilen en als het wat minder hard regent rijden we toch maar verder. Het Astramuseum is een heel groot openluchtmuseum dat in de bossen ligt en waar twee stroompjes doorheen lopen. Op de hellingen aan beide zijden van de stroompjes heeft men allerlei typen boerderijen, kerkjes, water- en windmolens, smederijen en andere huizen van ambachtslieden opnieuw verzameld, die elders in Roemenië afgebroken en hier opnieuw opgebouwd zijn. Als we er aankomen is het droog. Eigenlijk mag je op het terrein alleen aan het begin en einde van de dag fietsen, maar omdat het vanwege het weer zo rustig is, doet niemand moeilijk als we fietsend door het park gaan.

Het is hier heerlijk rustig; af en toe komen we iemand tegen. Het is werkelijk een prachtcollectie oude gebouwen die men hier verzameld heeft. De lokale verschillen worden zichtbaar, omdat men de versies uit diverse streken naast elkaar ziet. Wat mij betreft zijn de watermolens wel gekunsteld omdat er wel een waterrad is, maar geen stroompje om het rad aan te drijven. Het was een uitdaging geweest deze molens aan de stroompjes op te bouwen. Nu staan ze een beetje geparkeerd. De dorpsherberg is open en wij nemen daar tijd voor de lunch. Prima soep en een uitsmijter, voor we naar Sibiu terugrijden. Daar bezoeken we nog de landkaartententoonstelling over Transsylvanië oftewel Siebenbürgen, door de eeuwen heen en ook over het stroomgebied van de Donau. We drinken espresso op een van de drie aan elkaar geschakelde pleinen (een kerk scheidt het Piata Mare en Piata Mică; de Ocneistraat die vanuit het plein scherp naar beneden gaat zorgt voor een geul die het Piata Mică en het Piata A. Huet scheidt). Na boodschappen gedaan te hebben, gaan we terug naar ons pension.

Ik besluit in de achtertuin de fietsen af te spuiten en te poetsen. Heerlijk in de zon. Smeren wat gesmeerd moet worden, remmen bijstellen en remblokjes vervangen, zodat morgen alles weer betrouwbaar is. Iets na zessen rijden we terug naar het centrum en eten bij een Kebabzaak. Nu rond 21:00 u is het nog lekker om buiten het verslag te maken. We kijken terug op een prima dag!

Ik ben blij dat we vanmorgen toch door de miezerregen naar het openluchtmuseum zijn gegaan, want het was echt mooi. Een heel mooi gebied en prachtige gebouwen. Het is het grootste openluchtmuseum van Roemenië en het tweede grootste van Europa.

Het oude centrum van Sibiu is heel mooi. Om de pleinen staan mooie huizen van twee of drie verdiepingen hoog met  zadeldaken waarin kleine dakkapelletjes staan, die op ogen lijken, heel apart. De straat waarin wij zitten lijkt veel op een dorpsstraat met lage huizen en mooie poorten, heel harmonieus. Het was weer een fijne dag. Morgen weer fietsen!

1. ANS:
    3 juni 2019
    Ziet er geweldig uit!
    Hoop voor jullie dat het morgen droog blijft.
  2. Anita Baart:
    3 juni 2019
    Was weer een mooie dag zo te lezen. Fijn voor jullie!
  3. Joke:
    4 juni 2019
    Openlucht museum , net als in Arnhem.
    Zo’n 30 jaar geleden , werden wij geconfronteerd , met huishoudelijke artikelen die we nog gebruikten. Denk aan de oranje koek en beschuit blikken. Dan ben je 35 jaar en sta je in het museum.
  4. Jan:
    4 juni 2019
    Wat maken jullie veel mee zeg, heel mooi. Veel plezier nog!
  5. Mark:
    Fantastisch Wim.
    Hoor de “echte” verhalen naderhand wel!
    Gr. Mark