2 juni Tallinn – Helsinki

2 juni 2018 - Helsinki, Finland

Omdat we vanochtend al vóór half zes wilden opstaan, zijn we gisteren heel vroeg naar bed gegaan. Dat mocht niet baten, omdat er bijna onder ons raam een kroeg is, waar tot vier uur lawaai was en ook de thuiskomers in het hostel waren erg luidruchtig! Als we rond 5:50 u vertrekken, strompelen er nog mensen naar binnen. De route naar de terminal is héél rustig, maar er staat al een lange rij auto’s en de eersten kunnen al aan boord. Wij volgen snel. Als we ons boven geïnstalleerd hebben, komen de drommen voetgangers. Al vóór zevenen vertrekken we. Een heel kalme zee, zonnig met wat wolken, perfect! We lezen wat, een dure espresso en zijn nog wat duf van vannacht. Al om 9:30 u komen we in Helsinki, toch een afstand van 80 km.

We rijden langs de eerste toeristische kraampjes in het havengebied naar het centraal station, in het centrum. Dat gebouw is al beeldbepalend. Een opvallende klokkentoren, ornamenten aan de gevel en prachtige gewelfde ruimten. Hier ergens moet de VVV zitten, die we tenslotte ook vinden. Men heeft een lijst met hostels, een stadsplattegrond en talloze folders, met ruimvoldoende inspiratie voor twee dagen. We zoeken even uit waar de hostels gelegen zijn en het tweede telefoontje is raak. Hostel Domus Academic, ruim een km uit het centrum, is heel groot, we checken in en kunnen om 11:00 u al op onze, prima kamer terecht. We doen wat boodschappen bij de super aan de overkant, eten vroeg, maken een puzzeltje en gaan dan bijslapen.

Een van de folders behandelt de Jugendstilpanden van Helsinki. We fietsen naar het station en lopen daarna een van de wandelroutes langs interessante architectuur. Niet zo extravagant als in Riga; eerder wat ingetogen met subtiele ornamenten. Als we zo rondlopen, vinden we ons bezoek al zeer de moeite waard. Op allerlei plekken heb je doorkijkjes naar de zee, te meer omdat er nogal wat hoogteverschillen zijn. Zo moeten we fors klimmen naar de orthodoxe Uspenskikathedraal. We zijn wel toe aan een koffie en wat koek en verbazen ons over het prijspeil bij de standjes: het scheelt een factor 2 met de Baltische staten. Dicht bij het station toch een koffie en iets verder op eten we bij een kebabrestaurant. Zo zijn we al voor zevenen terug in ons hostel, heel tevreden over deze dag. Nu nog even verslag doen en weer vroeg naar bed!

De bootreis was heerlijk rustig. Inmiddels ben ik al lang gewend om met de fiets zo’n grote boot op te rijden. De eerste keer (jaren geleden) vond ik dat wel spannend.

Vanuit de boot ben je in 10 minuten in het centrum van Helsinki, heel leuk. Helsinki ligt echt prachtig aan het water. Onze eerste indruk was heel goed. Er is veel ruimte in de stad en er zijn mooie huizen. Helsinki heeft geen oud centrum, maar wel grote pleinen.

Het lijkt allemaal nogal luxe en alles is heel duur, maar het is niet voor iedereen bereikbaar; we hebben hier al meer bedelaars gezien dan de afgelopen weken bij elkaar.

1. Anita Baart:
    2 juni 2018
    Geniet ook weer van Finland.
  2. Joke:
    3 juni 2018
    Helsinki is ook wel toeristisch, dus dat de prijzen omhoog gaan is niet gek. Ga je naar Amsterdam, zit je ook snel op de bodem van de beurs. Hopelijk hebben jullie in dit hostel meer rust. Geniet van de mooie dingen in Helsinki .