5 juni (Preveza – Igoumenitsa, 90 km)

5 juni 2017 - Igoumenítsa, Griekenland

Vannacht hadden we het dilemma van de airco: tot nu toe hebben wij de airco, die in nagenoeg élke hotelkamer aanwezig is niet gebruikt; wij vinden het energiegebruik gewoon niet nodig en de motorgeluiden ’s nachts storend, ook een koelkastje gaat vaak uit. Maar het was vannacht zó benauwd dat ik maar een tijd op de betonnen vloer van het balkon ben gaan liggen (en daarna hebben we met de balkondeur open geslapen). Vóór we ontbijten willen we de fietsen alvast halen die achter het hotel in een afgesloten ruimte staan; de sleutel ligt achter de balie, maar daar zit ook een waakhond! Daarna een redelijk ontbijt; eerst lijkt het karig Frans, wel mét gebak en dan komen er toch nog tosti’s.

Het is vandaag tweede pinksterdag en we merken dat het verkeer rustiger is op de weg, rustiger zelfs dan gisteren! Ook de wegen zijn vandaag goed, verder is het weer zonnig en wordt de wind geen spelbreker, daarnaast opnieuw mooie uitzichten, kortom ingrediënten voor een prima fietsdag!

Nadat we éérst bij de Lidl heerlijke broodjes gekocht hebben volgen we de kustweg die af en toe wat daalt en klimt, links is een strook van vaak een paar km, waar dorpen en campings liggen; rechts van ons de helling van de heuvels en bergen. Onze eerste koffiestop is bij een tankstation bij Paralia, er zitten groepjes mensen van de Pinksterrust te genieten. Daarna volgen we nog een tijdje de kust en een keer een wijde boog het binnenland in om een groot natuurgebied heen. De route gaat in het laatste deel door een breed dal, waar we veel minder stijgen dan we vooraf dachten. Bij Margariti, om 12:00 u, na 55 km onze tweede stop met een frappé. Het gaat zo voorspoedig; we nemen er de tijd om met wat mannen te praten. Ze geven aan dat er ook Nederlanders één dorp verder zitten als ze horen dat we uit Nederland komen.

Nu na de middag wordt de westenwind weer sterker en als we bij Plataria weer de kust bereiken, moeten we  weer omhoog om een stukje over de heuvelrug naar Igoumenitsa te rijden. Het ligt heel mooi uitgestrekt aan de baai. We vinden er snel een hotel, het Jolly Hotel, we eten wat op ons balkon, gaan op het terras tegenover ons wat drinken en dan hebben we pas tijd voor verzorging en een dutje. We eten bij een tentje uit de Trotter: Emili Akti, rustig en lekker, maar we hadden onze eetlust toch een beetje overschat.

We hebben heerlijk gefietst vandaag. Het was een mooie route, toch nog heel afwisselend (ik dacht dat de kustroute een beetje saai  zou kunnen zijn). De hele weg waren er weer bloeiende bossen langs de kant, vooral veel oleanders in verschillende kleuren en brem. We komen wel regelmatig kadavers tegen van aangereden dieren, vooral vaak egeltjes en ook wilde zwijntjes, vandaag ook een paar andere knaagdieren, een das en een wezel denk ik.

Ik weet niet of Wim uitgelegd had wat een frappé is, die we drinken: het is koude geklopte Nescafé met ijsklontjes erin, heel lekker, zeker als je het warm hebt. Gisteren vroeg Wim aan mij waarom mensen op brommertjes niet altijd aan het bellen zijn; het antwoord is: “de andere tijd hebben ze een frappé in hun hand”.