3 juni Helsinki

3 juni 2018 - Helsinki, Finland

We zijn heel tevreden over ons hostel, alleen bleek vannacht dat schuin tegenover ons, een verdieping hoger, een studentensociëteit gevestigd is waar tot vanochtend toe muziek speelde met dreunende bassen. Niet zo uitgerust, komen we vanaf 8:00 u langzaam op gang. Een douche en goed ontbijt doen wonderen.

Het is nog rustig als we door het centrum naar de haven rijden en om 9:20 u het veerbootje (passagiers en maximaal twee auto’s) nemen naar het een paar km uit de kust gelegen zeefort Suomenlinna, dat gebouwd is op vier of vijf eilanden, die dicht bij elkaar liggen en door bruggen verbonden zijn. Het is destijds, (vanaf 1747) tijdens het Zweedse bewind, gebouwd als basis voor de eilandvloot het Finse eskader. Heel belangrijk daarvoor was dat het toen al mogelijk was een droogdok aan te leggen (in de zeegeul tussen twee eilandjes), waardoor er schepen gebouwd en gerepareerd konden worden. Na een bewogen geschiedenis wil men het dok nu gebruiken voor opslag en onderhoud van houten schepen.

We zijn vandaag de grote mensenmassa’s vóór op dit tripje. Het is nog heerlijk rustig als we over de twee grootste eilanden wandelen en op ons gemak van een kopje koffie genieten. Het fort kenmerkt zich door dikke muren en donkere gangen, maar er staan ook veel houten huizen en er wonen hier nog een paar honderd mensen. Helemaal aan de Zuidpunt gaan we kijken naar grote kanonnen die de Russen hier gebouwd hebben, gericht op Zweden. Op allerlei plaatsen heb je weer uitzicht naar zee of zien we eilandjes van de scherenkust. Tegen twaalven gaan we weer richting veerboot, maar bij de VVV zie ik nog in een tentoonstelling dat deze eilanden in 1918 ook gebruikt zijn als gevangenenkamp in de Russische burgeroorlog. Ook hier een bewogen geschiedenis!

Als we weer in het centrum zijn, rijden we naar de Kathedraal van Helsinki aan het Senaatsplein. Op het plein presenteert het Finse leger zich met allerlei voertuigen en wapens in het kader van 100 jaar Finland (en misschien hebben zij ook te maken met personeelstekorten). We beklimmen de trappen naar de Kathedraal, die vroeger orthodox was en nu protestant. De vorm is behouden, nu is hij vanbinnen heel sober en zijn ook de torenspitsen aangepast.

We rijden even langs de VVV voor een fietskaart, doen nog wat inkopen en lunchen in ons hostel. We zijn weer moe; tijd voor een dutje vóór we starten met het middagprogramma. Vlak bij ons hostel ligt de rotskerk, een “must” volgens de folders. Als we er vanaf de Westkant komen, lijkt het een terrein met een rotsbodem die naar het midden zo’n vijf meter boven straatniveau uitsteekt. Alsof men nooit de moeite genomen heeft dit gebied te egaliseren! Gelukkig niet! In 1960 heeft men een prijsvraag uitgeschreven, die gewonnen is door de broers Timo en Tuomo Suomalainen, voor hun ontwerp van de rotskerk. In de massieve rots is een ovale ruimte uitgegraven, die vervolgens overkoepeld is met ranke betonnen dragers die een grote met koper bedekte koepel steunen. De foto’s kunnen de ervaring van deze ruimte niet uitdrukken. Prachtig en zeker een must!

In een park wat verder op bekijken we het standbeeld ter ere van Jean Sibelius, beroemd Fins componist. Een wat vrije collage van wat me aan orgelpijpen doet denken. We kunnen nog net een foto maken voor een bus Taiwan-Chinezen het beeld bepaalt; die zien we vandaag overal! We bekijken nog wat interessante plekken, zoals gebouwen van Alvar Aalto. Voor het designmuseum, weliswaar zeer interessant hebben we te weinig tijd voor het sluit. Bij de haven zien we nog net de oude, charmante markthal van binnen en dan gaan we even zitten om van het uitzicht over de haven te genieten. Er ligt daar ook een fregat wat, net als op het Senaatsplein, vandaag toegankelijk is. We sluiten aan bij de rij wachtenden, geven netjes onze fototoestellen en telefoons af en nemen ook een kijkje.

We eten vandaag pizza en zijn bijtijds weer in ons hostel. We kijken terug op twee leuke dagen Helsinki; beslist de moeite waard!

Eerst dacht ik dat we niet zo veel te zien zouden hebben in Helsinki, maar er was genoeg. Vanochtend hebben we heerlijk gewandeld over de eilanden waar Suomenlinna op ligt. Het zeefort was heel interessant en de omgeving prachtig.

Ik had al gelezen dat de rotskerk heel bijzonder was en dat was ook zo. We hebben al heel veel kerken gezien, maar deze hoort bij de allermooiste! Hij wordt ook vaak als trouwkerk en concertzaal gebruikt, wat ik me heel goed kan voorstellen.

Helsinki is echt een leuke stad om een keer te bezoeken. Morgen gaan we weer fietsen, ik ben benieuwd hoe dat weer gaat, want er wordt stevige tegenwind voor ons voorspeld.

1. Joke:
    4 juni 2018
    Jullie fietsen niet alleen veel kilometers, maar lopen ook veel als jullie iets gaan bekijken. Morgen( vandaag ) tegenwind. Rustig aan en op tijd een onderkomen zoeken voor de nacht. Want het is weer een kunst om in een ander ritme te komen. Wat is het toch leuk, dat je op deze manier contact kunt houden met het thuisfront. 📩Zo ging het vroeger. En de brieven kwamen pas aan, als men al weer thuis was. Dus als we nog ouder zijn, kunnen wij vertellen aan de jongeren , hoe het toen ging. Misschien dat er een paar jongeren heel belangstellend luisteren. Wat denken jullie?
  2. Anita Baart:
    4 juni 2018
    Wat een gezellige ( lekkere ) markthal.
  3. George L:
    6 juni 2018
    Dit verslag ademt voor mij opeens ruimte en rust uit. Mooie en leuke foto's ook.
    Dank en groet.