dinsdag 28 mei (Olteniţa – Bucureşti, 64 km)

28 mei 2019 - Boekarest, Roemenië

Om 7:00 u op na een nacht waarin we regelmatig iets hoorden wat op de waterafvoer leek, waar het vandaan kwam was niet duidelijk. We maken ons ontbijt en zijn iets na achten op weg. Het is bewolkt en wat frisser, maar prima fietsweer, temeer omdat de zo-wind in onze ruggen blaast. De DN4 is niet zo druk, maar de door vrachtautowielen vervormde wegkanten vragen concentratie. We verlaten het Donaudal, maar de weg blijft behoorlijk vlak. Om 9:30 u hebben we de helft al afgelegd en drinken koffie bij een tentje, gericht op massa’s toeristen; we zijn de enigen. Eerst overheersen de graanvelden, gaandeweg merk je aan de bebouwing dat we in de buurt van Boekarest komen. Op de kaart zien we dat we een rondweg moeten kruisen, en we hebben de verwachting dat dit weer lastig wordt met het kruisen van uit- en invoegstroken. Dat valt erg mee, twee kruisende tweebaanswegen, niet drukker dan de Bredase weg. In Popesti Leordeni, drinken we nog een espresso en maken onze puddinkjes op.

De tocht naar het centrum is heel relaxed. Eerst een tijd aan de rand van een weg met drie rijstroken, later ligt er een fietspad op het trottoir. Dan kiezen we ervoor om dwars door het Tineretului-park te rijden. Een groot pretpark met gratis toegang, waar het druk is met spelende kinderen. We steken de grote boulevards over bij de zebrapaden en iets na 11:30 u zijn we al in Lipscani, het oude centrum van Boekarest. In het eerste hostel is maar één nacht plaats, bij het tweede evenzo. In het derde, het Pura Vida Sky-hostel hebben we nu een vierpersoons­kamer voor ons alleen. We eten wat en gaan een blokje om tot we om 14:00 u onze kamer kunnen betrekken. Na ons opgefrist en omgekleed te hebben, wandelen we het centrum in, zoeken vergeefs een supermarkt terwijl letterlijk overal eettentjes zitten en gaan dan kijken bij restaurant Hanul Manuc, gevestigd op een reusachtige binnenplaats met aan alle zijden galerijen, een bezienswaardigheid; iets voor de lunch van morgen!

We hebben namelijk besloten om om 17:00 u mee te gaan met een rondleiding door het oude centrum. Alina gidst ons tienen. Een mooie manier om wat achtergronden op te pikken. De Franse invloeden op de oude architectuur, de vier koningen, de eenwording van het land na 1918, waarbij Dacië vanuit Romeinse en Turkse overheersing, het noordwesten dat onder Duits-Hongaars gezag stond en Moldavië met Russische heerschappij. Natuurlijk ook de verwoestingen in de tweede wereldoorlog en het sloperswerk om een nieuwe communistische heilstaat op te bouwen onder Ceausescu. Je ziet het ook terug in de architectuur: classicisme (o.a. het prachtige atheneum (concertgebouw), jugendstil en art nouveau, een Roemeense mix van stijlen en de Stalinarchitectuur. Twee onderhoudende uurtjes, waarna we ons hier al thuis voelen. We doen nog wat boodschappen en gaan bij ons in de buurt nog wat eten. Er komt nog een demonstratie voorbij. Wederom een prima dag!

Het fietsen ging weer erg goed, wind in de rug is zó fijn. Het binnenfietsen van Boekarest viel heel erg mee; ik maak me daar van tevoren soms wel een beetje druk om. Boekarest is tot u toe veel leuker dan ik gedacht had. Het is wel een beetje rommelige stad met van alles door elkaar, maar je komt ook steeds aardige plekken tegen. Er zijn ook veel parken, zoals trouwens in veel steden in Roemenië. Het was weer een fijne dag. Morgen gaan we Boekarest nog uitgebreider bekijken.

1. Anita Baart:
    29 mei 2019
    Weer mooie en ee grappige foto! Veel plezier in Boekarest.
  2. Joke:
    29 mei 2019
    Een fijne dag weer en zo’n rondleiding zal zeker de moeite waard zijn. Eugenie hoe gaat het met je teen? 🌻🌻
  3. Yvonne Vonk:
    29 mei 2019
    Wat een onderhoudend verslag! Lijkt me heel bijzonder, zo op de fiets alles bekijken. Het leest makkelijker dan dat het voelt voor jullie denk ik. In twee regels heb je meer dan 1000 m. geklommen, en in 4 regels 35 km gefietst over golvend terrein, over een drukke weg en met wind tegen!
    Wat is trouwens een windstopper?
  4. Eugenie:
    29 mei 2019
    Een windstopper is een winddicht jack, wij hebben er 1 met lange mouwen en 1 zonder mouwen.