dinsdag 14 mei (Chişinău – Odessa, per bus)

14 mei 2019 - Odessa, Oekraïne

Om 22:30 u in hotel Admiral in Odessa: We zijn net een uurtje in ons hotel na een busreis van vijf uur door Moldavië en Oekraïne. Weer totaal andere omstandigheden dan die waarmee onze dag begon.

Na een prima nacht slapen we tot 8:00 u. Er wordt vandaag niet gefietst; we nemen de tijd voor Chişinău. We ontbijten op het terras. Eugenie realiseerde zich vanochtend dat ze afgelopen dagen ergens haar regenjack vergeten is. Balen! (Nadeel van mooi weer is dat je daar pas later achter komt.) Olla wijst ons een sportzaak op de boulevard. Daar was het lastig communiceren, en hadden we alleen een trainingsjack kunnen kopen zoals hier zoveel mensen dragen. De VVV biedt weer uitkomst. Dit maal een ander gastvrouw die ons een andere zaak noemt X-style, een kwartiertje lopen verderop. Na een koffietje lopen we er naar toe. Ze hebben weliswaar ademende regenjacks, maar beperkt in maat en kleur. Geen probleem. Eugenie heeft nu een mooi paars jack. Op de terugtocht gaan we nog even naar museum van schone kunsten. Even, omdat een groot deel van de collectie nu niet zichtbaar is. Hier kost een kaartje (€ 0,25) minder dan de toestemming om te mogen fotograferen (€ 0,75). De vrouwelijke suppoosten houden precies in de gaten waar we ons bevinden. Er is nog al wat beeldhouwwerk in massief hout te zien, soms manshoge standbeelden.

Bij de supermarkt doen we nog wat inkopen voor onze lunch bij het hostel. Het was voor de beheerster geen enkel probleem dat we hier wat langer verbleven. Op ons gemak rijden we richting noordstation, maar nu via een route waarop we de grote rotondes mijden. Op deze route volgen we een deel van een soort rondweg, waaraan een permanente grote rommelmarkt gevestigd is. Dat geeft altijd een levendige drukte. Iets na drieën kunnen we onze fietsen en tassen al in de bus laden en om 15:40 u gaan we op weg. Over de eerste km doen we al een half uur! Langzaamaan wordt het wel wat minder druk, dan wordt het vaak slalom rijden voor de chauffeur, tussen de gaten door. We rijden niet door de opstandige regio Transdnjestrië of Transnistrië, een communistisch ministaatje dat door niemand wordt erkend, maar om dit ‘staatje’ heen.  Ook de grenscontroles vergen tijd. Als we dan in de Oekraïne lijken te zijn voert de weg toch weer een tiental km door Moldavië. Bij deze doorgang worden we niet gecontroleerd, maar krijgt de chauffeur een handgeschreven briefje mee, dat hij bij uitreis weer moet afgeven.

Uiteindelijk zijn we tegen negenen pas in Odessa. Hier wordt het dan al donker. We blijken ook op een totaal ander busstation te zijn dan we gedacht hadden! Terwijl ik gisteren hotels had gezocht bij het hoofdstation. Dus maar een sightseeing op de fiets, gegidst door Maps.me, door Odessa in het donker! Het eerste hotel leek niet te bestaan, het tweede zat vol en nu zitten we prima. Morgen gaan we plannen maken voor het vervolg.

Vanochtend baalde ik behoorlijk toen ik ontdekte dat ik mijn regenjack ergens had laten liggen. Dat kun je echt niet missen op een fietsvakantie. Het is gelukkig weer opgelost.

De reis met de bus duurde nogal lang, we hadden gehoopt met licht in Odessa aan te komen, maar we zijn er. De buschauffeur reed goed, maar de helft van de tijd heeft hij ook zitten bellen of zitten roken; dat voelt niet echt veilig. Wij vonden dat er in Roemenië en Moldavië hard gereden werd, nou het stuk hier in de Oekraïne was het nog erger. Ik ben benieuwd of we in Odessa kunnen fietsen; vanavond ging dat best goed.

1. Anita Baart:
    14 mei 2019
    Toch weer een hele onderneming zo met de bus....goede reis verder!
  2. Joke:
    15 mei 2019
    Dank voor het prachtig verslag. Hoop dat het nieuwe regenjack niet nodig is.