29 mei St. Petersburg – Narva per bus

29 mei 2018 - Narva, Estland

Vanochtend staan we toch maar weer om 7:30 u op omdat we nog veel willen doen voor we vanmiddag weer vertrekken. Vannacht (om 4:00 u) viel het me op hoe licht het hier ’s ochtends is, terwijl we hier nog ver van de poolcirkel zitten. Na het ontbijt stallen we onze bagage bij de receptie en gaan rond half negen al op pad. Bij de Hermitage maken we een foto die niet meer ontsierd wordt door de restanten van het feest van zaterdagavond. We gaan het Vasilievski-eiland bezoeken, waarvan de Oostpunt als een wig de Neva in twee stromen splitst. We steken de Bolshaya-Neva over, de Zuidelijke vertakking, en nemen op het plein bij de splitsing de tijd om naar de rivier te kijken. Je hebt hier zo’n weidse blik en het is al heerlijk warm in de zon. Behalve twee zuilen met bakens, ligt hier ook het beursgebouw, met de uitstraling van een Griekse tempel als een baken, een nadrukkelijk statement. In de straten erachter zijn de universiteitsgebouwen gevestigd. Heel mooi is een rijtje colleges in een rij identieke gebouwen in pasteltinten. We volgen de Bolshaya-Neva stroomafwaarts tot de volgende brug, waarbij je ook al uitzicht krijgt op de havens in de verte en de cruiseschepen die net voor deze brug aangemeerd liggen.

Als we weer aan de Zuidoever zijn, lopen we even door naar een driehoekig eiland “Nieuw Holland” genaamd, een monument van industriële architectuur; in de tijd van Peter de Grote was het een opslagplaats van scheepsbouwmaterialen. Nu wordt het gerestaureerd, maar vanuit de verte konden we zien dat er schip met houten spanten in aanbouw was. Mogelijk is dit over een paar jaar een interessante plek. In de schaduw van de bomen in het midden van de Konnogvardeyski Bulvar, lopen we naar de St. Isaacskathedraal. Van buiten al imposant, maar we hebben niet het geduld te wachten tot hij om 10:30 u open gaat. Ik dacht even dat we in de buurt van een busremise gekomen waren, maar er stonden zoveel bussen met toeristen te wachten om de Kathedraal te kunnen bezoeken. Door het park gaan we naar de Admiraliteit, met net zo’n spitse toren als de Peter- en Paulkathedraal. Ook bij het gebouw van de Generale Staf, tegenover de Hermitage staan inmiddels al lange rijen. We laten de impressionisten die hier te zien zijn maar aan ons voorbij gaan en zoeken een plekje voor een eerste koffie en een moment van rust.

We vinden het leuk zo vroeg door de stad te lopen, omdat dan alles nog op gang moet komen: straten worden schoongemaakt, de vele standjes bestaande uit een diepvriezer, ijsmachine en stroomaggregaat worden geïnstalleerd enz. enz.

We gaan nu terug naar het hotel om onze bagage op te halen en lopen de grote boulevard Nevsky Prospect af richting metro. We kijken nog even bij boekhandel en restaurant Singer, naar de Jugendstil-elementen en komen er achter dat we tóch nog een paar ansichtkaarten moeten versturen naar familie en kennissen zonder internet. Bij Singer vertelt men ons dat we voor de postzegels bij het postkantoor moeten zijn.

Dat wordt een avontuur op zich. Kazanskayastraat 4, we zijn er dicht bij, kan niet missen. Een dichte metalen deur, die niet de uitstraling heeft van de ingang van het hoofdpostkantoor, maar eerder van een garage in een achterstandswijk. De deur kan open en ineens sta je voor de nummertjesautomaat voor de wachtrij. Er zijn zes opties die we geen een van alle begrijpen, daarom vragen we toch maar  bij een loket. Mevrouw is behulpzaam en geeft aan dat er 45 Roebel op een kaart moet en is vervolgens tien minuten bezig met meerdere vellen postzegels. Uiteindelijk moeten we per kaart een héél grote zegel van 39 Rb, 2 van 2,5 Rb en één van 1 Rb. Die van 39 Rb herdacht een voorval uit de oorlog in 1942, maar moesten we met een Pritt-stift lijmen. Op de kaarten blijft nauwelijks ruimte over om te schrijven.

We pakken de metro naar het uiteinde van de Nevsky Prospect, waar de Nevsky-kathedraal staat. Er tegenover in het park is een soort markt, waar we ons brood eten en wat naar de mensen kijken. Daarna lopen we door het park en langs het kanaal naar het busstation. Daar kopen we nog wat brood in, drinken een koffie, moeten weer door de detectiepoortjes en wachten tot het busperron wordt aangegeven waar onze bus zal vertrekken. Stipt 16:00 u zijn we weg. De bus zit maar voor driekwart vol, dat heeft als voordeel dat we na de voorspoedige busreis sneller door de pascontroles gaan en rond 19:30 u bij ons hotel in Narva komen; we lijken weer thuis. Inchecken, wat laatste roebels wisselen en daarna een prima maaltijd bij een shoarmarestaurant. Nu nog even de tassen herschikken en de blog afmaken. We gaan weer fietsen!

St. Petersburg is ons alles bij elkaar uitstekend bevallen, we zijn blij dat we er naar toe gegaan zijn. Ik was weer wel blij dat we terug waren in Estland, want echt prettig voel ik me niet in Rusland, hoewel de Russen heel aardig waren.

Ik heb weer wel zin om te gaan fietsen, hopelijk gaat het weer goed morgen.

1. ANS:
    29 mei 2018
    wat een prachtige foto's - jullie hebben een culturele overdosis te pakken.
    maar morgen weer heerlijk fietsen, is vast minder vermoeiend :-)
  2. Joke:
    30 mei 2018
    Veel gezien, veel gelopen. Ben benieuwd Eugenie wat voor gevoel je in Rusland had, maar dat hoor ik nog weleens. Nou Wim na zo’n dag ook nog te schrijven, is voor mij heel leuk. Maar heb jij daar altijd zin in? En toch elke dag een leuk verhaal. Succes met fietsen, weer de spieren anders gebruiken.
  3. George L:
    30 mei 2018
    De beschrijving van feiten, reis en verblijfervaringen en impressies maakt jullie tocht tot een waarlijk gedeeld genoegen. Dank voor jullie St Petersburg....
  4. John Muijs:
    30 mei 2018
    Nieuw Holland !! Dat kan geen toeval zijn ;-)