28 mei St. Petersburg

28 mei 2018 - Sint Petersburg, Rusland

Na een goede nacht word ik vanochtend pas om half negen wakker! We ontbijten op ons gemak, kopen nog wat broodjes in en gaan te voet op pad. Het is al zonnig, maar nog heerlijk fris. Ons eerste doel is de Kerk van de wederopstanding of de Kerk van het verspilde bloed. We moeten nog een kwartiertje wachten voor we naar binnen kunnen. Bij de bouw moest de plek waar geprobeerd is om keizer Alexander II te vermoorden, in het ontwerp worden opgenomen. Wat echter meer opvalt zijn de 6500 m² aan mozaïeken, elk plekje van wanden en plafond is gedecoreerd! Daar waar je het van dichtbij kunt bekijken valt op hoe mooi men met mozaïeksteentjes expressie heeft kunnen bereiken, in de gezichten, maar ook in de kleding die verbeeld wordt. Het gewijde karakter is inmiddels wat verdwenen, omdat het gebouw een museum is; er wordt volop gefotografeerd. Wat ons betreft een absolute aanrader in deze stad! Net naast de kerk drinken we onze eerste koffie en praten nog even met een Engels paar op cruise.

Door de Zomertuinen, voorbeeld van 18e-eeuwse tuincultuur, alleen zijn de hagen zo hoog dat er weinig doorzicht is, wandelen we naar de Troitsky-(Drie-eenheids-) brug die ons over de Neva voert. We lopen langs de Neva-oever naar het Oosten. Omdat we markten wel leuk vinden valt ons het gebouw met “bazar” op de gevel op. Het blijkt geen groenten- of vleesmarkt, maar vooral gericht op toeristen die hier met busladingen tegelijk komen: amber (zoals ook in Polen) en duizenden matroesjka’s. Voor dit gebouw staat een - voor deze stad waar alles groot is - subtieler gebouw: Peter de Grote had hier zijn eerste huis.

We lopen door naar de eerstvolgende gracht waar de pantserkruiser Aurora ligt aangemeerd. Behalve een rol in de Russisch-Japanse oorlog is die vooral bekend van het kanonschot wat het sein was voor de Oktoberrevolutie van 1917. Op het dek wordt juist een concert gegeven; voor gewone bezoekers is het schip vandaag helaas gesloten. We eten een broodje op een bankje en kijken naar de drukte rondom het schip. Over het eiland Petrograd lopen we richting fort. Dit is duidelijk veel meer een volksbuurt, getuige de mensen in het eettentje waar we even koffie drinken. Iets verder bezoeken we ook nog even de Moskee, met een prachtige blauwe entree en koepel.

Tegen enen voegen we ons in de massa mensen die het Petrus- en Paulusfort bezoeken. Buiten de wallen liggen veel mensen te zonnen op de smalle strook gazon aan het water. In het fort staat de Petrus- en Pauluskathedraal met een toren met een scherpe zeer hoge torenspits. Alles oogt hier zeer wijds, maar deels ook nieuw, waarschijnlijk is er veel gerestaureerd. We nemen ook de tijd om vanaf hier de Zuidoever met de Hermitage te bekijken en naar het westen zien we een volgend eiland dat we morgen willen bezoeken, Vasilievsky-eiland. We lopen aan de voet van de wal over het strandje naar de Noordkant. (Ik maak nog even een foto van een van de zandsculpturen die hier te zien zijn.) We komen langs een, voor liefhebbers van wapengeschiedenis, vast zeer interessant museum over de Militaire geschiedenis, artillerie en signalen. Ervóór staat 300 jaar aan geschut opgesteld. We zijn op weg naar de Metro die ons weer onder de Neva doorvoert naar de buurt van ons hotel.

Inmiddels is het over drieën, zijn we moe en doen we een dutje. Daarna begin ik met het verslag, we maken nog een kopje soep en gaan in de buurt eten in opnieuw een restaurant-bar in een souterrain, waar je de mensen op trottoir nog net kunt zien lopen. Twee prima pasta’s en een salade, het slotmaal in St. Petersburg. Nu maak ik in de ontbijtruimte van het hotel het verslag af.

We hebben vandaag een flink stuk gewandeld door St. Petersburg en veel gezien. Vooral de Kerk van het verspilde bloed was erg mooi en ook de moskee, waar we ook naar binnen mochten als we onze schoenen maar uitdeden en ik een hoofddoek omsloeg. Op de pleinen liepen nog steeds personen verkleed als in de 19e eeuw of als dieren verkleed, maar gisteren waren er veel meer muzikanten en levende standbeelden. Het was gisteren natuurlijk een zondag én een feestdag vanwege het 315 jarig bestaan van de stad.

1. Bart Mijnster:
    28 mei 2018
    Wouw, dat is een hele mooie kerk. Dat kunnen ze dan toch weer wel!
  2. Joke:
    28 mei 2018
    Je kunt je niet voorstellen dat die mozaïek door mensen handen is gemaakt
  3. Anita Baart:
    30 mei 2018
    Bijzonder hoor!
  4. Hetty:
    17 juni 2018
    Nou Eugenie, ik loop heel wat achter, we zijn zelf net terug van onze vakantie. Vooral St. Petersburg is leuk om te lezen; we zijn er jaren geleden geweest met 't orkest van Kees.Het klinkt dus bekend in de oren. Wat 'n ervaring hé, die stad. Vooral de Hermitage was indrukwekkend. Geniet nog van jullie reis!