27 mei St. Petersburg

27 mei 2018 - Sint Petersburg, Rusland

Gisteravond hebben we nog lang de geluiden van het concert gehoord, dat voor de Hermitage gegeven werd. Vandaag hoorden we van twee Nederlanders dat het concert rechtstreeks uitgezonden is op TV. Waarschijnlijk is het deel van het cultureel programma horend bij de bijeenkomst van het Sint Petersburg Economic Forum dat dit weekend hier gehouden wordt. De stad viert deze zomer ook het 315 jarig bestaan.

Vanochtend géén wekker, een rustig ontbijt, doen wat boodschappen bij de supermarkt en tegen tienen gaan we heel ontspannen in de ochtendzon naar de Hermitage. Men is al druk bezig  het plein ervoor in de oude staat terug te brengen: geen veiligheidspoortjes meer, geen overmacht aan politie; maar nog steeds is duidelijk dat men de gasten goed ontvangen heeft, getuige de immense partytent. We sluiten aan bij het tiental wachtenden bij de zijingang. Half elf kunnen we naar binnen. Kennelijk zijn er veel ingangen, want al snel zijn we twee van velen. Nog los van exposities, overdondert het gebouw door maatvoering (gigantisch hoge plafonds, immense zalen a la Versailles) en pracht en praal van de ornamenten. Ik kan de weerzin bij het gewone volk voor de Romanov’s wel begrijpen.

We hebben een tactisch plan gemaakt, want het hele museum is op één dag echt te veel! De oudheid op de begane grond laten we aan ons voorbijgaan. Op de eerste verdieping krijgen we een beeld van de bewoning van dit paleis, qua meubilair, kleding enz. Daarna zien we een klein deel van de schilderijen uit diverse landen en perioden. En dan te beseffen dat hier maar 5% van de collectie zichtbaar is! De impressionisten zijn inmiddels naar het gebouw van de Generale Staf tegenover de Hermitage verhuisd. We komen een man en zijn moeder uit Lisse tegen, waar we reiservaringen mee uitwisselen. We schuifelen met velen, vooral veel Japanners, langs de Hollandse meesters. Zoveel mensen en schilderijen werkt vermoeiend en na een paar uur gaan we weer terug naar ons hotel en doen een dutje.

Het weer en de stad zijn te mooi om lang binnen te zitten. Men heeft een deel van de Nevsky Prospekt afgesloten voor autoverkeer: één groot voetgangersdomein! Aan deze grote boulevard ligt de Kazan Kathedraal met een colonnade, een zuilengalerij a la de Sint Pieter in Rome. Het is ook de plek waar veldmaarschalk Kutuzov begraven ligt, die leiding gaf aan het leger dat Napoleon versloeg. Het is een immense kerk waar een lange rij gelovigen op weg is om één voor één ’n icoon te kussen. Bestaat hier Pfeiffer? In een van de zijstraten drinken we koffie en maken een puzzeltje voor we op zoek gaan naar een restaurant. Na een paar keer proberen, vinden we een restaurant in een souterrain. Een pasta en een stoofpannetje bieden een prima maaltijd.

Nu zijn we weer in ons hostel, drinken er nog een koffie en zojuist raakte ik in gesprek met een vrouw van Russische afkomst, die inmiddels in de USA woont en gisteren een lezing heeft gegeven op het Economic Forum en ook het concert heeft bijgewoond. Zeldzaam toeval! Hoewel ze vroeger hier gewoond heeft, vraagt ze zich af wat ze de komende dagen nog gaat bezichtigen.

Ik wilde vooral naar de Hermitage om het paleis van binnen te bekijken; het is echt overweldigend! Wel jammer dat het zo druk is, want je kunt nergens rustig kijken.

We hebben verder op ons gemak rond gelopen en zeker op de grote boulevard was het heel gezellig. Ik wist niet dat St. Petersburg  zoveel kanalen had en daardoor wat op Amsterdam lijkt, maar hier is alles veel ruimer opgezet. Heel veel straten zijn breed en soms is er een tussenberm met bomen. Het bevalt me prima hier, alleen van de drukte word ik wel moe.

1. Ronald Hage:
    27 mei 2018
    Wat doen jullie veel ervaringen op. Dag in dag uit zoveel nieuwe belevenissen. Leuk om dagelijks digitaal mee te mogen reizen. Zelfs wij worden moe van alle nieuwe weetjes uit het voormalige Oostblok. Hoe kunnen jullie dit allemaal verwerken? Succes voor de komende dagen!