25 mei Narva

25 mei 2018 - Narva, Estland

Op de fietsloze dagen gaat het allemaal wat meer op het gemak. Er staat beneden een prima ontbijt klaar en we moeten ons een beetje oppeppen om in beweging te komen. Maar eenmaal buiten zorgt de zon er wel voor dat we zin krijgen om te voet een aantal interessante plekken af te gaan. Iets ten zuidoosten van ons hotel ligt de grote Alexanderkathedraal, die helaas nog dicht is. Hij valt wat uit de toon bij de woonkazernes er omheen. We lopen verder naar de oever van de Narva. Van hieruit is er een mooi overzicht op de rivier, het Ivangorodkasteel (1492) aan Russische zijde en het kasteel van Hermann (1270) aan deze zijde. Op de brug over de Narva is zichtbaar dat het autoverkeer aan de grens meest stilstaat. Van de steile oeverwal dalen we af naar de boulevard op rivierhoogte. We passeren een tegen de helling aangebouwd fitnesscentrum, wat hier uit de toon valt, waar een schoolklas al met een behendigheidsloop bezig is.

We moeten weer flink klimmen om bij de ingang van “Hermann”, ooit gesticht door de Deense koning te komen. Na een reusachtig ommuurd voorplein volgt de eigenlijke burcht die wordt gedomineerd door een 51 m hoge toren, met vlak onder het dak een omloop. Binnen vorderen we etage voor etage tot aan de omloop. In de zalen (met tweemeter dikke muren) van elke etage zijn exposities over de geschiedenis van het slot. Hoewel het heel robuust is, heb ik niet het lef om de omloop op de gaan. We hebben vanaf hier wél een prima uitzicht op de rivier en het slot aan de overkant. Als we weer naar buiten gaan, ontmoeten we nog een Nederlands stel en wisselen wat ervaringen uit.

Zoveel historie vraagt om koffie op het plein naast de VVV. We doen boodschappen bij de Rimi, een supermarkt en lunchen met de zojuist gekochte broodjes en beleg op een bankje in het park waar juist de bloemenperken worden ingeplant. Het meisje dat er bezig is heeft veel moeite alle plantjes op de goede plek te krijgen; later krijgt ze assistentie en gaan ze gedrieën eerst maar lunchen. Wij hebben weer wat energie opgedaan om naar de kunstgalerij te lopen, waar de collectie van Glafira Lavretsova en haar man uit het begin van de 20e eeuw gehuisvest zijn. In de universiteit van Tartu hadden we namelijk een video gezien over deze collectie en een paar werken die er tentoongesteld waren. Helaas blijkt de collectie niet voor bezichtiging beschikbaar (uitgeleend?).

Langs het bastion aan de rivieroever lopen we weer terug en zien dat de douanecontrole toch wel traag verloopt. We zien wel wat ons morgen te wachten staat. Na een koffie bij de Rimi, lopen we terug naar ons hotel, voor een middagdutje. Daarna volg ik zo goed als kan de verwikkelingen in de Giro, waar een wisseling van de wacht plaatsvindt. We gaan eten bij een Indiaas restaurant waar we toevallig langskomen. Prima! Nog wat inkopen voor morgen en dan sorteren we onze spullen. We nemen alleen het hoogstnoodzakelijke mee en laten de rest in het hotel.

Het was een hele rustige dag vandaag. Het bezoek aan het kasteel was leuk. Vanuit de toren kon je zo op het Russische fort kijken. We hebben weer heel wat afgewandeld vandaag.

Ik hoop dat we morgen niet al te lang hoeven te wachten voor we Rusland in kunnen en dat alles in orde is.

1. Anita Baart:
    26 mei 2018
    Gezellige dag geweest zo te lezen. Succes morgen ( vandaag) bij de grens.
  2. Arthur:
    веселиться
  3. ANS:
    26 mei 2018
    ben zeer benieuwd naar jullie ervaring St Petersburg.
    tot op heden een zeer boeiende reis hoor.
    ik geniet met jullie mee!!
  4. P.a.wolfis:
    27 mei 2018
    все, что вам нужно, это любовь