24 mei (Jöhvi – Narva 61 km)

24 mei 2018 - Narva, Estland

Om 7:30 u bij het ontbijt zijn we niet de enigen. Er zijn ook nog acht werklui aanwezig die hier ook overnacht hebben. We wisten niet precies wat we konden verwachten, maar het is een prima ontbijt. Je moet alleen fan zijn van warme havermoutpap. Het is nog fris, vanwege de Noordenwind als we Jöhvi uitrijden. De A1 is veel drukker dan de wegen gisteren, vanwege het verkeer uit Tallinn. Maar de vluchtstrook blijft prima, behalve als er vrachtwagens vlak langs komen en de zuiging van de boeggolf op de voortassen een tik op het stuur geeft. Na 23 km hebben we al een koffiestop in Sillamäe, in het tankstation, dat ook meteen plaatselijk busstation is. Ik kan het niet nalaten een foto van een grote groep wachtende dames met hoedjes te maken.

Zes km verder verlaten we de A1 en rijden via de 91 naar en langs de Oostzeekust. Men is er nog druk aan de weg aan het werken, ter voorbereiding van het strandseizoen. Er liggen nog een aantal charmante zomerhuizen in de bosstrook aan de kust, gaandeweg worden het meer hotels. Dat doet een bruisende badplaats Narva-Jöesuu verwachten, maar als we daar zijn niets van dat alles. Alles wat de naam restaurant of bar verdient is nog tot 12:00 u gesloten! Deze plek is écht de Noordoostelijke uithoek van Estland. Aan de Oostzijde begrensd door de rivier de Narva die vanuit het Peipsimeer komt en hier de grens vormt met Rusland. Op het Russische deel van de rivier drijven ook een paar patrouilleboten.

Na nog een onderbreking voor een boterham in een bushokje, rijden we langs de rivier stroomopwaarts naar Narva. Eerst rijden we ons, op goed geluk, vast tegen de afrastering die de weg over de brug naar Rusland omgeeft, met een boog daar omheen bereiken we de VVV en scoren een plattegrond, hotellijst en andere info over Narva. In het café-restaurant op de hoek drinken we nog een koffie en raken in gesprek met twee Zwitsers die vanuit St. Petersburg op de fiets op weg zijn en de route langs de kust in Estland gaan volgen. Zij zijn heel enthousiast over St. Petersburg, maar vonden het verlaten van de stad op de fiets wel lastig. Dat geldt niet voor ons omdat we het uitstapje naar Rusland met de bus gaan doen.

Het hostel dat we kiezen, blijkt gerenoveerd te worden, nu zitten we in een hotel vlak bij het busstation. We kunnen hier onze fietsen achterlaten. Eerst maar een douche en een dutje, dan kijk ik op internet bij de busonderneming en lijken alle bussen van aanstaande zaterdag volgeboekt! We lopen naar waar het busstation zou moeten zijn. Er staan alleen op een toevallige plek drie bussen, zonder verder kantoortje. De chauffeur die ik vraag spreekt alleen Russisch en wijst naar een kiosk. Daar idem, worden we naar een gebouw verderop verwezen. Er hangt een spandoek van Cargobus en binnen blijkt dat je er pakketjes kunt afgeven om met de bus te laten vervoeren. We zijn eigenlijk verbaasd dat je hier tóch buskaartjes kunt kopen. Omdat de eerste optie die mevrouw aangeeft, zaterdag wat laat is, lopen we eerst nog naar het treinstation, dat vanwege renovatie buiten gebruik is, dan weer terug naar mevrouw Cargobus, die prima onze kaartjes regelt. Er was dus gelukkig nog wél plaats! Vertrek overmorgen 10:20 u. Achteraf vind ik wel dat we wat nonchalant zijn geweest door niet eerder te reserveren, maar het is weer gelukt!

We maken nog een wandeling langs de Russisch orthodoxe kerk hier in de buurt, waar twee oudere mannen een hele berg groene takkenbossen aan het binnenslepen zijn. Dat moet een bijzondere versiering worden! Op het terras naast ons hotel drinken we een pilsje op de goede afloop en gaan bij een pizza-shoarmatent eten. Prima, nog een koffie tot besluit. Weer een goede dag.

De badplaats die we volgens het boekje over Estland zeker zouden moeten gaan bekijken viel wat tegen, maar het was weer wel leuk om langs de Oostzee te fietsen en langs de grens met Rusland.

Vanavond hebben we nog een stukje rondgewandeld en aan de overkant van de rivier het Russische deel van Narva gezien, morgen gaan we Narva uitvoeriger bekijken. Ik ben blij dat de busreis naar Sint Petersburg nu geregeld is.

1. Anita Baart:
    24 mei 2018
    Wat een geweldige foto van die dames met echt allemaal een hoedje op 😄
  2. Dries en Ella:
    24 mei 2018
    Fantastisch verslag!!
  3. Joke:
    25 mei 2018
    De dames gaan een uitje maken. De hoedjes lijken wel clubhoedjes te zijn. Natuurlijk eten jullie wel allerlei andere dingen. Maar pizza ..... even wachten pizza. Zouden jullie thuis nog pizza lusten?
  4. Ancella knoop en Biesveld:
    Hoi Eugenie en Wim,
    Wat een mooie foto’s hebben wij net bekeken samen met René.
    Zo te zien zijn jullie lekker aan het genieten (de dames van Biesveld noemen het eerder afzien = Ellen en Anja :) ) Het weer valt volgens mij ook niet tegen. Altijd prettig als je een fietsvakantie hebt.
    René kijkt ook uit naar zijn vakantie, de kalender in de huiskamer wordt gebruikt om de dagen af te strepen. Ik heb net een heel mooi cadeau gekregen van hem omdat ik zondag jarig ben. Wij wensen jullie allemaal nog een hele mooie reis.

Liefs en groetjes,
    René, Anja, Ellen, René, Ancella, Willy en Albert
  5. Tien:
    25 mei 2018
    Eugenie en Wim ......St Petersburg ! binnen handbereik !!! Goede treinreis en een prettige dag in de Stad , zaterdag ! In een maand tijd hebben jullie dat Doel bereikt !! Geweldig !
    Veel plezier ! Wij genieten van de verhalen , foto's en filmpjes !
    Gezellig weekend !!
  6. Frank:
    25 mei 2018
    Heel veel plezier in St Petersburg!
    Wij fietsen zondag onze heroïsche tocht naar Renesse!
    Groet
    Frank