22 mei (Tartu – Mustvee 65 km)

22 mei 2018 - Mustvee, Estland

Na een goede nacht hebben we toch weer wat moeite om op gang te komen. ‘t Nadeel van een rustdag. Het is al zonnig en een genot om een laatste keer door het centrum over de voetgangersbrug te fietsen. We pakken aan de noordkant  de A3 weer op, die ondanks de ochtendspits redelijk rustig is. Vandaag zit er meer reliëf in het terrein. We komen ook wat meer langs boerderijen, maar er liggen nauwelijks dorpen aan de route. Naast de zon hebben we vandaag ook geluk met de wind: Zuidoost, dus meest schuin van achter.

Na 13 km drinken we al koffie bij een tankstation, die komen we verder niet meer tegen, dus nog een stop met een pizzapunt bij een bushalte en tegen twaalven een kop soep bij een wegrestaurant (zeldzaam!). Een half uurtje later bereiken we al het Peipsimeer, een van de grootste meren van Europa, dat voor een groot deel de grens vormt van Estland en Rusland. In de dorpjes hier wonen veel Russisch sprekenden in houten huizen met golfplaten daken. De orthodoxe kerken die we tegenkomen zijn allemaal gesloten. Een paar km verder ligt Mustvee, ons einddoel van vandaag. We doen wat inkopen bij de supermarkt en lunchen op het bankje ervoor. We praten ook nog even met twee Duitsers uit de buurt van Winterswijk die de R1-route fietsen van thuis uit via Kaliningrad ook naar St. Petersburg. Ze zijn zwaar bepakt. Mogelijk komen we ze nog tegen.

Bij ons hostel, eigenlijk meer een motel bellen we de eigenaar, er is plaats, en tien minuten later komt iemand de sleutel brengen. We zijn de enigen! Eerst moeten we de boiler laten opwarmen, doen een dutje, douchen en gaan dan weer terug naar het centrum. Het enige restaurant is gesloten, omdat het een feest aan het voorbereiden is. Gelukkig kunnen we in de super een warme pizza kopen, dat wordt met wat noedels en yoghurt weer een aanvaardbare maaltijd. Nog een koffie uit de automaat en terug naar ons hostel aan het meer. Met zo weinig vertier heb je veel tijd om te rusten.

Het was een goede fietsdag, hoewel het in het begin wat moeizaam ging. Het was een mooie route, goed wegdek en weinig verkeer, prima dus.

Mustvee is één van de twee “steden” aan het Peipsimeer. Het heeft echt stadsrechten, maar als je weet dat het evenveel inwoners heeft als Oosteind, dan snap je wel wat een geweldige stad dit is. Er was nog geen koffietentje te vinden. Het Peipsimeer is nu heel rustig, maar het kan hier denk ik wel veel drukker worden in het hoogseizoen.

Ik heb vandaag dus veel tijd om te lezen en te appen, ook prettig.

Naschrift 20:30: Blijkt er toch een tankstation met prima koffie te zitten op 100 meter van ons hostel!

1. Joke:
    22 mei 2018
    Ik bedoel het volgende als grap. Gelukkig is er koffie en pizza. Bedankt voor het mooie verhaal
  2. Oene Rozendal:
    22 mei 2018
    Bedankt voor de mooie verhalen en de cultuur historische toelichtingen.
    Toevallig ben ik dit weekend begonnen met het boek Baltische Zielen van Jan Brokken.
    Aan de hand van persoonlijke verhalen beschrijft hij de enerverende geschiedenis van de Baltische Staten. Er staat ook een leuk getekend kaartje in waarop ik nog beter jullie reis kan volgen.

Volgens dat kaartje gaan jullie morgen of overmorgen naar Narva.
    Klopt dit?

Geniet verder van de reis.

Groet, oene
  3. Tien:
    23 mei 2018
    Eugenie en Wim , een Avontuur ! Wat een Mooie Plekjes komen jullie tegen .... de plaatsnamen volgen in de Atlas .....
    Veel Fiets en Leesplezier ! ........Genieten !!