21 mei Tartu

21 mei 2018 - Tartu, Estland

We hebben een heel rustige nacht; er lijken weinig mensen in het hostel te zijn. Uitslapen; om 8:00 u worden we wakker! We maken ons ontbijt en wandelen in de ochtendzon naar Toomemägi, een heuvel hier dichtbij, waar de stad ontstaan is. Hier stond destijds het oudste Estse fort Tarbatu en in de 13e eeuw het bisschoppelijk kasteel en de kathedraal. Nu resteert de ruïne van de kathedraal. In een deel is het museum van de universiteit gevestigd, helaas gesloten. Op de heuvel en in het park er omheen zijn nu veel gebouwen van de universiteit gevestigd; er staan ook meerdere standbeelden van de stichter en beroemde geleerden. De universiteit is de oudste van Estland, al in 1632 gesticht door de Zweedse koning. De bestuurders van destijds hadden al verlichte ideeën; zo moest de universiteit ook toegankelijk zijn voor boeren. De universiteit heeft veel bijgedragen aan het bewustzijn van de Esten, zoals het belang van de Estse taal.

Aan de rand van het park, tegen de oude stad aan ligt het hoofdgebouw. Dit herbergt ook een kunstcollectie van een private verzamelaar uit Narva, waar we over een paar dagen naar toe gaan. Een medewerkster van het universiteitsmuseum laat ons ook een curiositeit zien. Op de zolderverdieping  waren destijds een soort cellen, strafkamers, waarin studenten die zich misdragen hadden een aantal nachten moesten doorbrengen. Nu is er nog één zo’n cel over met tekeningen op de muren en een echte poepdoos. Men is heel trots op de centrale zaal, waar zelfs de Dalai Lama geweest is.

We willen de St. Janskerk bezoeken die terracotta beelden herbergt. Helaas ook op maandag gesloten. Daarna is het tijd voor koffie in de hoofdstraat Rüütli. Een straat verder bezoeken we de Russisch orthodoxe Uspenskikerk. Er is nog veel werk om hem op te knappen. We nemen de tijd om de iconen te bekijken. Er zijn veel afbeeldingen van heiligen, waarbij romp en ledematen van gedreven zilver gemaakt zijn, terwijl de gezichten geschilderd zijn.

Dit deel van de stad ademt nog verleden. Als we langs de oever van de rivier Emajögi naar het zuiden wandelen komen we in het modernere deel. Daar bezoeken we de markthal, lunchen daar met wat broodjes. Via het wetenschapscentrum AHHAA gaat het vervolgens weer terug naar ons hostel. We zijn weer wat moe en doen een dutje. Daarna deel 1 van het verslag.

We hebben heerlijk ontspannen rondgewandeld in de stad. Het is echt een rustdag. Omdat het zulk zonnig weer is, wandelen er veel mensen of ze zitten op bankjes en, heel gezellig. Het valt ons op dat de mensen hier luxer gekleed zijn en ook de winkels veel luxer  zijn dan in Litouwen of Letland, behalve bij de open markt, daar lopen weer wel oudere, slechter geklede mensen.

In de hoofdstraat maken we een foto van de man en de kleine jongen, die beiden even groot zijn en daardoor juist de verschillende proporties laten zien. We eten bij een Tibetaans restaurant. Heerlijk! Het is ook prettig bij deze aangename temperatuur in de avondzon terug te wandelen.

1. George L:
    22 mei 2018
    Bestraffing door de universiteit zelf van wangedrag door studenten was in Zuid Europa ter bescherming tegen de vaak niet student gezinde gewone rechtsgang, een privilege dus. Misschien ook hier. Dank weer voor het delen van jullie reisgenietingen