21 juni ((Oldenburg in Holstein – Lübeck, 59 km)

21 juni 2018 - Lübeck, Duitsland

In ons familiehotel staat er om 7:30 u een zeer goed verzorgd ontbijt klaar. We eten er met ongeveer tien mensen, kennelijk hebben de anderen ook vroege plannen. Het regent al als we weggaan en de hele ochtend regent het zo nu en dan, gelukkig meestal niet hard. We volgen de oude weg van Oldenburg naar Lübeck, meestal ligt er een behoorlijk fietspad, maar we moeten nogal opletten voor de ribbels in het wegdek vanwege de boomwortels. We drinken heerlijke  espresso en cappuccino in Neustadt, in ons laatste tankstation. Iets verder is de weg verboden voor fietsers en volgen we de strandweg langs het stukje Oostzee van de Lübecker Bocht. Later pakken we de hoofdweg weer op en bijna ongemerkt rijden we door de voorsteden en zijn rond twaalf uur in Lübeck, ons eindpunt qua fietsvakantie.

We vonden het leuk in Lübeck te eindigen, omdat het een heel belangrijke Hanzestad geweest is en we in deze fietsvakantie rond de Oostzee veel Hanzesteden hebben bezocht. Dan mag Lübeck niet ontbreken. Bovendien bereiken we vanaf hier Breda in één dagreis met de trein. Daarom rijden we eerst naar het station, kopen er onze kaartjes en regelen de reservering op bepaalde trajecten. Iets verder lunchen we en drinken nog een koffie voor we het centrum inrijden door de Holstentor. Bij de VVV halen we een plattegrond  en een infofolder. In onze jeugdherberg wachten we tot we om 14:00 u kunnen inchecken.

We douchen, rusten wat uit en gaan te voet de stad in. De regen en de bij vlagen harde wind maken dat niet zo comfortabel. Dan is een kerk, en zeker de gigantische Marienkirche, een prima plek om een tijdje door te brengen. Het is met name een heel hoge kerk, waarmee de Hanze zijn weelde liet zien. Een zijkapel is geheel gewijd aan de dood. Tot de brand van 1942 hing hier een meterslang schilderwerk waarop allerlei hoogwaardigheidsbekleders te zien waren, dansend met de dood, de dodendans. Ook in de ramen komt hier de dood voor. In deze ruimte stond ook een soort kerkelijk planetarium, waarop de gestalten van de maan zijn af te lezen en bijvoorbeeld ook wanneer in de diverse jaren Pasen valt. Ons valt op dat de buitenmuren van de kerk wijken. Niet duidelijk of dat een gevolg is van verzakkingen of dat het een architectonische truc is om de kerk nog hoger te laten lijken. In de kerk is een groepje mimespelers bezig en er liggen op een paar plekken matten, wat uitnodigt om op je rug liggend het hoge, beschilderde plafond te bekijken.

Aan de andere kant van het centrum staat de Dom, ook hier staan delen scheef. Binnen ruikt het muf. Delen van de kerk zijn afgeschermd door een hoge glazen wand en met gewone stoelen bezet. Voor een concert, lezing of iets anders? We lopen weer wat terug het centrum in; het wordt tijd voor een koffie met wat calorieën. Bij een bakker kopen we een aardbeienwafel en een lekker broodje en drinken er onze koffie, als we worden aangesproken door een man uit Berlijn, die hier nu woont, met een Nederlandse vader en ons Nederlands hoort spreken. Hij was benieuwd wat we hier deden.

Terug in onze herberg begin ik alvast met dit verslag, daarna eten we klassiek Duits (schnitzel, bradkartoffeln en salat)  naast ons hostel en maken we nog een flinke wandeling door het centrum. Het is nu zonnig, maar er waait nog steeds een harde, koude wind.

Het fietsen viel, ondanks de regen, gelukkig mee.

Het centrum van Lübeck is gezellig. Er staan mooie oude huizen naast nieuwere panden en er zijn veel kerken, waarvan de St. Mariënkerk wel heel bijzonder is. We hebben nu al zo veel kerken gezien en heel vaak staan we weer vol bewondering naar een nieuwe kerk te kijken. Lübeck is wel een plaats waar we misschien nog wel eens naar terug willen, bijvoorbeeld als we de Hanzeroute gaan fietsen.

Het is wel een beetje vreemd om te bedenken dat deze fietsvakantie er bijna op zit. Maar het is ook heerlijk om weer naar huis te gaan.

1. Ine:
    21 juni 2018
    Jammer dat de mooie verhalen dan ook afgelopen zijn.
  2. Anita Baart:
    21 juni 2018
    Ik zal de verslagen zeker missen! Was erg leuk om jullie zo te volgen. Maar jullie zijn nog niet thuis dus dit is niet het laatste vrrhaal. Kopen jullie nog Lübecker marzipan??
  3. Arthur:
    21 juni 2018
    Geniet van de laatste uren!
    Het lijkt me een geweldige trip/ervaring.
    Goede terugreis!
  4. Joke:
    22 juni 2018
    Als dit het laatste verslag is, bedankt daarvoor. Het was leuk om te lezen. Het zal raar zijn, om straks weer in het gewone ritme te komen. Ben benieuwd of jullie van deze reis een fotoboek te maken. Als dat zo is , wil ik dat graag een keer zien. En eenmaal thuis, zul je het heerlijk vinden. Het is hier nu ook koeler hoor. Maar volgende week schijnt het weer warmer te worden. Goeie thuisreis en geniet van je eigen bed. Dat hoef je niet te reserveren. Hoe fijn is dat.
  5. Ronald Hage:
    22 juni 2018
    Hoi Wim en Eugenie, we hebben jullie dagelijks gevolgd tijdens jullie fietstocht. Wat een ervaring zijn jullie rijker geworden. De kilometerteller heeft amper tijd gekregen om stil te staan. Nu begint dan bijna het nagenieten. Bedankt voor het mogen “meefietsen” en meegenieten. Jullie teis zit er bijna op, ik ben er net aan begonnen in Noorwegen. Te volgen ook op reislogger.nl onder de titel “Ronald op pad”.
  6. Tonny Lansdaal:
    23 juni 2018
    Ha Wim en Eugenie. Wat een discipline, iedere dag dit verhaal! Met zéér veel belangstelling alles gelezen. Ergens stond er: ''echt een vakantiegevoel, even niets doen''. Dat trof mij, bij alle activiteiten van fietsen en koffiedrinken!! Tot ziens op enig moment!