20 mei (Valka – Tartu 90 km)

20 mei 2018 - Tartu, Estland

Na een redelijke nacht (de hoofdkussens vallen wel eens wat tegen), maken we zelf ons brood. Even opletten dat we niets vergeten in te pakken, want slaapkamer, zitkamer, keuken ineen met veel verborgen hoekjes, geven niet zoveel overzicht. Om 8:00 u gaan we op weg. Vlak voor de hoofdstraat bij de brug over de rivier de Pedeli komt, gaan we formeel de grens over. Er staan borden om dat te bevestigen. De situatie van deze twee stadsdelen in verschillende landen lijkt wel wat op Baarle Hertog / Baarle Nassau. Aan de overkant van de brug pakken we al snel de A3 op, in eerste instantie over prima vrij liggende fietspaden, waar hier in Estland wél de bestemming bij staat aangegeven. Het is de eerste uren, op 1e pinksterdag, héél rustig, zodat we ook tijd hebben de bossen en velden om ons heen te zien.

Er staat noordenwind, het is nog fris, maar het zal de hele dag zonnig blijven. We vorderen gestaag en hopen na 30 km koffie te kunnen drinken, niet dus! Pas rond 10:30 u, in Röngu, kopen we koeken in een supermarkt mét espressoapparaat. En dat na bijna 50 km! Iets voor twaalven zijn we in Elva, waar we op het terras van het tankstation kunnen lunchen. Ook hier hebben ze warme soep van kool, wortelen en vlees. Met wat brood en salade erbij een prima lunch. Als we de plaats uitrijden, moeten we nog even opletten dat we niet in een wielerwedstrijd terechtkomen. Junioren, maar ook een aantal vaders. Op de A3 komen ons ook nog fietsers tegemoet. Mogelijk wordt er ook een prestatietocht gereden.

Rond 14:00 u bereiken we Tartu. We moeten een klein stukje terug rijden voor ons Academus hostel. Héél groot en waarschijnlijk wonen hier ook veel buitenlandse studenten die tijdelijk in Tartu studeren. Er is plaats. We nemen wat tijd om bij te komen, te douchen, te lezen of een dutje te doen. Daarna gaan we naar het centrum in de hoop dat het museum voor moderne kunst open is. Van wege Pinksteren helaas gesloten en morgen helaas ook, bevestigt de VVV.  Een koffie in Rüütli, de hoofdstraat. Je hebt ook echt het idee in een studentenstad te zijn. We doen onze boodschappen, gaan weer naar ons hostel en eten bij de pizzaboer op de hoek.

We hebben vandaag weer prima gefietst. Het is wel fijn om regelmatig goede fietspaden te hebben. Vanochtend vroeg zagen we een hert, dat ook even verbaasd naar ons stond te kijken, maar toch al weer weg was voor we een foto konden maken. Wim heeft twee weken geleden ook een hert gezien. Verder hebben we nog geen wild gezien, zelfs nauwelijks aangereden wild.

Tartu is een van de oudste steden van Estland, maar het lijkt een vrij nieuwe stad, morgen gaan we het uitvoeriger bekijken.

1. Ine:
    20 mei 2018
    Toen Bas in Estland werkte en wij daar op bezoek waren was dat in Parnu aan de kust , 138 km vanaf jullie punt
  2. Anita Baart:
    20 mei 2018
    Weer een nieuw land. Goed bezig!
  3. Joke:
    21 mei 2018
    Een prestatie tocht, die jullie tegen komen. Nou daar zijn jullie ook mee bezig. En je eigen hoofdkussen ligt het fijnst. Let maar op , bij thuiskomst waardeer je, je eigen spullen nog meer. Geniet van de stad die jullie vandaag gaan bekijken.