11 juni (Nyköping – Norrköping, 66 km)

11 juni 2018 - Norrköping, Zweden

We hebben een prima nacht in deze rustige jeugdherberg. Behalve het ene (vluchtelingen-)gezin met kinderen is er niemand. Rond achten gaan we op weg. Het is bewolkt en er zal de hele tocht een stevige Westenwind waaien. We  komen al snel op de oude weg naar Norrköping terecht die nu rustig is omdat het meeste verkeer over de E4 gaat. Vandaag wat minder hoogteverschillen, omdat we het dal van de rivier Kilaån volgen. Onze spieren zijn nog moe van gisteren en we zijn blij dat we nu een korte route fietsen. Pas om 11:30 u, als we afdalen naar de fjord, kunnen we ergens koffie drinken, we eten er meteen wat brood. We hebben er een mooi uitzicht over het water en aan de overkant zien we Norrköping al liggen. Toch kost het nog anderhalf uur om rond het water te rijden. Vooral de wijk ten Noorden van N. met meerdere distributiecentra is niet inspirerend.

We rijden naar het station, omdat daar een jeugdherberg is gevestigd. We krijgen een prima kamer, rusten wat uit en gaan rond drieën het centrum van deze oude industriestad in. Vroeger was dit het Manchester van Zweden, met tientallen spinnerijen, weverijen en textielfabrieken. Op een eiland in de rivier de Motala, staat nu nog een industrieel monument, vroeger een spinnerij. Er is nu het museum van de arbeid gevestigd, waar aandacht is voor de sociale en economische geschiedenis van deze stad en de hedendaagse ontwikkelingen, maar we zien  ook tijdelijke tentoonstellingen. Een daarvan had een opmerking van Donald Trump als aanleiding: “Did you see what’s happening last night in Sweden?” Omdat hij daar, niet geïnformeerd, een heel tendentieus beeld gaf van de ontwikkelingen in Zweden als gevolg van de komst van moslims. De fototentoonstelling over het dagelijks leven nuanceert dat beeld. Ook de tentoonstelling over de politiek tekenaar Ragnvald Blix vond ik interessant. We eindigen met een grappige tentoonstelling van uit gebruiksvoorwerpen (borstels, luxaflex, stukken radiator enz. enz.) samengestelde dieren.

Als we buiten komen regent het. We gaan in die buurt eten, doen nog wat inkopen en rijden in de stromende regen terug naar ons hostel. We zitten er nu in de verblijfsruimte, ik raak in gesprek met een man uit Tallinn die hier een tijd aan het werk is. Er lijken hier meer mensen voor hun werk langer te verblijven.

Ik had gelukkig geen spierpijn van gisteren, maar was nog wel moe. Het fietsen ging redelijk, maar we hadden helaas weer wind tegen en ook morgen zal dat zo zijn. Ik hoopte steeds wat beschutting van de bossen te hebben die er hier volop zijn, maar we reden heel lang door uitgestrekte graanvelden, met bossen aan de rand. Het was weer wel een mooie route.

Ik had gelezen over het industriële gebied op het eiland in de rivier de Motala en het arbeidsmuseum en we vonden het interessant. Ze hebben de oude fabrieken laten staan en deze worden nu gebruikt o.a. als musea en voor de VVV.

Het was weer een goede vakantiedag.

1. Frans en Marianne uit Teteringen:
    11 juni 2018
    Complimenten Eugenie voor de geweldig interessante manier waarop je elke dag weer jullie reiservaringen beschrijft. We genieten er van!!
    Goeie reis verder.
    Marianne en Frans
  2. Anita Baart:
    11 juni 2018
    Regen....jakkie! Dankzij de foto's snap ik de tentoonstelling. Grappig inderdaad 😅
  3. Ine:
    11 juni 2018
    Hopelijk snel andere windrichting en droog want anders is het zwaar fietsen.😝
  4. ANS:
    11 juni 2018
    foto's van de tentoonstelling zijn inderdaad erg grappig.
  5. Rian:
    12 juni 2018
    Wat een boeiend reisverslag en wat een mooie foto's! Ik ben onder de indruk van de manier waarop jullie deze reis hebben voorbereid, en het gemak waarmee jullie improviseren als het even moet. Nog veel plezier, ik blijf jullie volgen!