23 juni Nawoord

23 juni 2018 - Breda, Nederland

Na meer dan acht weken, met bijna 3400 fietskilometers (de kaart bij de reisblog telt ook de boot- en busreizen mee) en ca. 190 uur écht fietsen ligt onze vakantie al weer achter ons.

Bij een rondje Oostzee kun je niet om de geschiedenis van deze regio heen. Vooraf had ik daarvan een vaag idee. Elke dag deden we wel weer nieuwe indrukken en informatie op, maar drie bezoeken zijn voor mij daarbij speciaal:

1.       Het bezoek aan het kloosterkasteel van Marbork (4 mei). De monniken / ridders van de Duitse orde kerstenden de Baltische Staten, vestigden de Duitse invloed daar voor eeuwen, maakten de Hanze mogelijk, met voorspoed in de handel, maar ook horigheid voor de boerenbevolking. De Baltische bevolking is in al die eeuwen speelbal geweest van Duitsers, Zweden, Polen en Russen.

2.       Op zondag 6 mei bezochten we de Wolfsschans, het hoofdkwartier van Hitler. Het staat wat mij betreft symbool voor de enorme verschrikkingen van de concentratiekampen en de vernietigende oorlog aan het Oostfront, waarin de Polen, Litouwers, Letten en Esten veel  geleden hebben. Rusland liet door het Molotov-Ribbentroppact de Nazi’s eerst begaan, later leed de Russische bevolking er zélf enorm onder.

3.       Vrijdag 11 mei bezochten we het KGB-museum in Vilnius. Symbool voor de periode van deportaties van bewoners van de Baltische staten en de Russificatie van deze landen. Pas ná 1990 konden de Baltische staten zich van Rusland losmaken, maar het bepaalt nog steeds het spanningsveld in deze landen.

Nu zijn de Baltische Staten deel van de Europese Unie, qua prijsniveau doen Riga en Tallinn niet voor West-Europa onder, maar dat geldt niet voor lonen en pensioenen.

Sint Petersburg heeft ons overweldigd door zijn enorme omvang. Hier hadden we alleen al acht weken kunnen verblijven. Het speelde een belangrijke rol in de tijd van de tsaren, van de Russische revolutie en wij zagen dat alles voorbereid werd voor het WK-voetbal, dat nú gehouden wordt.

We hebben ook een indruk gekregen van Finland, Zweden en Denemarken. Wat we hier over de historie gezien hebben, nodigt uit om er over door de lezen.

Waren we van te voren bang dat het landschap soms saai zou zijn, elke dag hebben we genoten van de uitzichten over meren en baaien, over korenvelden en waren we soms blij met de beschutting van de bossen en bomenlanen zoals in Polen. We konden er ook zo van genieten, omdat we bijna altijd heel mooi weer gehad hebben. De uitdaging zat deze reis niet zozeer in steile hellingen of grote hoogtes, maar meer in het trotseren van tegenwind.

Al fietsend maak je gemakkelijker contact met mensen, en we hebben daar zonder uitzondering positieve ervaringen mee.

Rest nog de lezers van de blog te bedanken voor de positieve reacties. Jullie hebben ons aangespoord om elke dag een stukje te schrijven. Hartelijke dank daarvoor!

Hartelijke groet,

Eugenie en Wim

1. Klairy Katarachia:
    23 juni 2018
    Welkom thuis en geniet nu weer even van Breda!!!
    Hartelijk dank voor jullie geweldige reisverslag en prachtige foto's, waardoor we van alles mee konden genieten (en wel zonder alle inspanningen)!!!
    Ook namens Georgios (die zeer onder de indruk is van jullie geweldige sportieve prestatie) heel veel Griekse groetjes!!!
  2. Tine:
    23 juni 2018
    Hartelijk dank voor al die mooie verhalen en foto’s.
    Ik heb genoten van jullie reis
  3. Tien:
    Eugenie en Wim ,
    Welkom Thuis ! Hartelijk dank voor de Prachtige Verhalen en Mooie Foto's !!!
    Elke morgen met een bakje koffie ! We zullen het missen !!
    Gezellig Weekend ! Tot Ziens !
    Groeten , Rob en Tien
  4. George L:
    23 juni 2018
    Goed te horen dat jullie heel en wel in Breda gearriveerd bent.
    Dank voor het mogen mee reizen op een trip, die wij zelf nooit hadden kunnen volbrengen, niet eens aan hebben gedacht. Bewondering dus voor jullie daad van ruim acht weken, waarvan jullie zelf van begin tot en met het einde, akte hebben gegeven en de wijze waarop. Dat het hier ook weer even moge bevallen!
  5. Joke:
    24 juni 2018
    Ik ben weer van de fiets gesprongen , heb heerlijk meegereisd. Volgende keer neem ik wel een kussentje, dat zit fijner. Bedankt voor de mooie verhalen. Het was geen moeite om je aan te sporen hoor. Reizen is voor de liefhebbers fijn. Maar O zo fijn om weer thuis te zijn.
  6. Alda Joosen:
    24 juni 2018
    Wim ik ken jou niet maar heb genoten van de mooie verhalen, en vind het geweldig wat jullie gedaan hebben. Eugenie ok hoop je op de reünie van de lagere school te zien.
  7. Anita Baart:
    24 juni 2018
    Jullie bedankt voor het delen van jullie reisverhalen met ons. Het was bijzonder om het te mogen lezen en ik zal het zeker missen. 😘
  8. Frans en Marianne uit Teteringen:
    25 juni 2018
    Beste Eugenie en Wim,
    Wat een genot om elke dag te mogen meegenieten van jullie reiservaringen.
    Fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn.
    groetjes van Marianne en Frans
  9. Jo:
    28 juni 2018
    Wat een reis!! Petje af hoor. Ik heb pas net jullie laatste week gelezen. Wij waren zelf een weekje weg. Leuk dat je ons in de gelegenheid stelde het allemaal te volgen.
  10. ANS:
    3 juli 2018
    Fijn dat jullie weer heelhuids terug zijn, we hebben elkaar alweer gesproken, maar ik sluit me bij de anderen aan: het was super om jullie reis zo te mogen volgen.
    hoor wel waar (en wanneer) de volgende reis naartoe gaat!! :-)