22 juni (Lübeck – Breda per trein)

22 juni 2018 - Breda, Nederland

We staan iets later op en hebben alle tijd voor het ontbijt beneden in de jeugdherberg. Het is gelukkig droog als we naar het station vertrekken. We maken nog een foto van de oude zoutpakhuizen en de toegangspoort. Op het station nog een koffie voor vertrek. Om 9:43 u nemen we de lokale trein naar Hamburg, waar het als gevolg van vertraging van andere treinen, erg druk is op het perron. Ook onze trein vertrekt iets vertraagd. We blijven in het fietscompartiment zitten (waar bijna alle 16 fietsplekken bezet zijn), omdat de rest van het rijtuig vol zit met een grote groep voetbalsupporters met voorraden bier. Toen ik  naar de WC wilde, moest ik wachten, omdat er een drietal in de WC voor het open raampje had staan roken. Als ik weer op mijn plek zit valt mijn blik op een racefiets met drie stickers van de Vattern-rondrit. Dat zou me voorheen niet zijn opgevallen.  Helaas weet ik niet wie de eigenaar is. Ik had zijn ervaringen wel willen horen.

In de regionale trein naar Hengelo ontmoeten we een Amerikaanse  jongen die in Osnabrück studeert, daar vanochtend een tentamen gedaan heeft en in het weekend wil ontspannen. Na zijn studie wil hij graag in Duisland aan de slag. Hij is benieuwd naar onze reis, en zou zoiets eigenlijk ook wel een keer willen doen. We hebben het ook wel over de politieke en culturele verschillen, maar zijn concentratie lijdt een beetje onder de blikjes bier die hij naar binnen werkt. Hij is op weg naar Enschede om er wat marihuana te scoren. In Hengelo nemen we afscheid, na een leuk gesprek, bij mij laat het een dubbel gevoel achter over hoe je je in een weekend ontspant.

In Zutphen krijgen we van de conductrice te horen dat we niet verder dan Nijmegen mee mogen met de trein omdat de trein van 16:00 u tot 18:30 u voor fietsen verboden is. Dat is nou eenmaal de regel, maar het steekt schril af tegen de mogelijkheden in andere landen en hoe leg je het uit aan internationale reizigers die een doorgaande route hebben? We stappen uit in Nijmegen en na telefonisch contact met mijn oom en tante, rijden we door de stad van onze studietijd en gaan we daar op bezoek. Die waarderen dat zeer. Terug op het station eten we nog een pastamaaltijd.

Ook op het laatste traject zitten we bij de fietsen. We observeren het gedrag van een man, vrouw en klein (verwend?) jongetje. Zij zit bij ons op de laatst overgebleven stoel, de vader in de coupé en het jongetje gaat op en neer, telkens met het risico dat hij tussen de schuifdeur komt. Pa en ma laten het gebeuren. Een meisje dat in Den Bosch instapt, ziet dat ook aan en we hebben een blik van verstandhouding, niet eens een openingszin, waaruit een leuk gesprek over opvoeden en zelfstandigheid ontstaat. Ze studeert bij Avans, woont op kamers, en kan nu wat meer terugkijken op haar opvoeding.

Iets na achten zijn we in Breda en rijden terug naar huis. Kennelijk stonden de buren op de uitkijk, want vóór we naar binnen kunnen gaan, worden we hartelijk ontvangen! We zijn weer thuis!

1. Ronald Hage:
    23 juni 2018
    Welkom Thuis. En nu maar nagenieten. Groetjes uit Stange (No)
  2. Tonny Lansdaal:
    23 juni 2018
    Welkom thuis! Ik was te vroeg met mijn vorige reactie; de hoogste waardering voor jullie prestatie!
  3. Sietse:
    23 juni 2018
    welkom thuis! wat een reis. petje af hoor
  4. John Muijs:
    23 juni 2018
    Diep respect ! En inderdaad petje af !
  5. Anita Baart:
    24 juni 2018
    Wat zullen jullie genoten hebben en mooie herinneringen hebben verzameld! Geweldig.
  6. Carin:
    3 juli 2018
    Op zoek naar informatie over het Rettig huis in Turku kom ik op jullie reislig terecht. Wat geweldig, zulke reizen op de fiets! Leuk om van jullie ervaringen te lezen. Hartelijke groet uit Helsinki/Carin