21 juni Nawoord

21 juni 2017 - Breda, Nederland

Na tien weken, meer dan 5100 fietskilometers (de kaart bij de reisblog komt in vogelvlucht maar tot 3988 km), bijna 300 uur écht fietsen en meer dan 40.000 hoogtemeters ligt onze vakantie al weer achter ons.

Ons zullen van deze tocht een aantal zaken bij blijven:

·         De prettige contacten met mensen onderweg; een groet, vriendelijk woord, of een fris glas water bij aankomst.

·         De heel diverse, prachtige natuur. Met daarin soms ook de geur van kadavers, de vele doodgereden dieren die liggen te vergaan.

·         Deze vakantie heeft geschiedenis en actualiteit een grote rol gespeeld: van duizenden jaren geleden in Mycene, Athene en op vele andere plaatsen, via middeleeuwen tot jongste geschiedenis in Vukovar en Novi Sad en actualiteit: de voortdurende deling van Mitrovicë en de worsteling van vluchtelingen in een tijdelijke krot of met velen bijeengepakt in een busje. Tot aan de aanslag met de bombrief op een Grieks politicus.

·         De diverse uitingen van religie en cultuur: de talloze christelijke en orthodoxe kerken en kloosters, de moskeeën en tempels. Vaak in harmonie, soms tegenover elkaar staand.

·         Heel wisselende weersomstandigheden: van 2°C. en natte sneeuw in Wenen tot 44°C. in de zon in Italië. Overigens bijna altijd prima fietsweer. We zijn blij dat we zo vroeg in het seizoen op pad gegaan zijn.

·         Het was een heel ontspannen fietstocht, waarin we toch élk moment geconcentreerd moesten zijn i.v.m. het slechtere wegdek en het verkeer dat vaak niet aan fietsers gewend is.

·         De per land nogal verschillende interpretaties van het begrip “ontbijt”: van reusachtige omeletten tot één croissantje toe.

·         De vele belangstellende en stimulerende reacties van de volgers van onze blog. Hartelijk dank daarvoor!

Vooraf zeiden veel mensen tegen ons: “Durf je dat wel, fietsen op de Balkan, qua wegen en bevolking?” De belangrijkste blokkades zitten vaak in je eigen hoofd. Met een combinatie van een goede voorbereiding, flexibiliteit én vertrouwen is veel mogelijk. We hebben deze blog geschreven om onze ervaringen met je te delen en je vertrouwen te sterken. Want iedereen heeft zijn eigen dromen: durf ze waar te maken!