19 juni (Kopenhagen – Vester Egesborg, 103 km)

19 juni 2018 - Næstved, Denemarken

Na een redelijke nacht (natuurlijk weer wat lawaai door thuiskomers die beneden, onder ons raam nog wat napraten), om 7:00 u weer op, maken we zelf ons ontbijt en zijn al voor achten onze fietsen aan het beladen. Ik praat nog even met een Berlijns meisje, die benieuwd is naar onze tocht. We rijden naar het Raadhuisplein en van daaruit is de route voorlopig héél simpel: hier begint de Vesterbrogade die ons naar het Westen de stad uitvoert en daarna als weg 156 tot in Roskilde brengt. We hebben op de fietspaden onze concentratie nodig voor de tientallen fietsers die ons voorbij snellen, op weg naar school of werk. Na een km of tien wordt dat minder en houden we ons vooral bezig met de stevige Westenwind.

We drinken onze eerste koffie aan de rand van Roskilde en doen wat boodschappen bij een super. Als je vanuit het oosten de stad binnenkomt valt vooral de elektriciteitscentrale op met een schoorsteen die verstopt is in een veel bredere toren met allerlei perforaties erin. Pas in het centrum kunnen we niet meer om de 12e-eeuwse grote domkerk heen. Het grootste deel is gebouwd in baksteengothiek, maar de kapellen – eigenlijk mausolea - die er later tegenaan gebouwd zijn, hebben stijlen uit latere perioden. Qua functie is deze kerk te vergelijken met de Grote kerk in Delft. Sinds de dood van Margarete I in 1412 werden hier namelijk alle Deense koningen begraven. De laatste in 1972, maar er is zelfs al een ontwerp van een grafmonument voor het huidige koningspaar.

Als je zo rondloopt over de grafstenen en tussen de tombes, krijg je ook een lesje geschiedenis van Scandinavië: Margarete I was de koningin die Denemarken, Noorwegen en Zweden onder één gezag bracht. Wel weer een grappig dwarsverband met ons bezoek op 13 juni aan het Brigittaklooster in Vadstena. Margareta had contact met Brigitta, die in kerkelijke kringen voor haar lobbyde, zoals we nu zouden zeggen.

In deze kerk heb je minstens te maken met drie niveaus: de gewone kerkvloer met zijn grafstenen en tombes, de crypten onder hoofdaltaar en in een zijkapel én de rondgang bovenin de kerk die ook toegang geeft tot het dommuseum, een schatkamer qua voorwerpen en informatie.

Rond 11:30 u zijn we cultureel en religieus verzadigd, nemen dan maar een stuk pizza om ook fysiek gevoed te zijn en stappen weer op onze fietsen. Via weg 14 rijden we naar het Zuidwesten, met de wind schuin tegen; gelukkig zijn er in het nogal open landschap met graanvelden soms wat bosjes die beschutting bieden. Een uurtje later houden we onze lunchpauze  bij een tankstation, nieuwe energie voor het traject naar Naestved, onze geplande eindbestemming. Daar bekijken we nog even de kerk voor we naar ons hostel rijden. We hadden weliswaar niet gereserveerd, maar we staan er wel van te kijken dat als we er aankomen, een sloopbedrijf het pand aan het strippen is en de toiletpotten nu buiten staan. Dát was op de site niet aangekondigd!

Op een bankje bekijken we verdere opties. Google  en Maps.me bewijzen goede diensten. Op een camping blijkt men geen huisje beschikbaar te hebben, bij een B&B antwoordt men niet, dan maar een B&B acht km verder naar het Zuiden. Er is plaats, maar de eigenaresse waarschuwt dat er in dat gehucht verder niéts is! Daarom eten we nog wat broodjes bij een tankstation voor we er naartoe fietsen. Iets over zessen rijden we de binnenplaats op van de boerenhoeve, die een tweede leven als B&B gekregen heeft! Prima! Douchen, een beetje rusten en als terugkijk op de dag, dit verslag!

Het was weer eens hard werken vandaag; we hebben nog nooit zoveel  tegenwind  gehad in een fietsvakantie. De graanvelden onderweg waren wel heel mooi,  zo in de wind. Toen we net gingen fietsen kwam het graan net op en nu hebben we al gele graanvelden gezien, net alsof we het hebben zien groeien.

De kerk in Roskilde was een compleet museum met allerlei doodskisten en graven, heel bijzonder. Het was weer een goede vakantiedag.

1. Joke:
    20 juni 2018
    Weer veel info gekregen. Eugenie je zult misschien begrijpen, dat ik geen graanbedrijven meer hof te zien. Als er op ons boerderijtje geoogst moest worden, was er voor ons ook werk te doen. Er waren wel wat machines, maar er werdt veel met de hand gedaan. Maar na de arbeid, stonden de pannenkoeken wel klaar.