16 juni (Velletri – Rome, 45 km)

16 juni 2017 - Roma, Italië

Na  de vermoeiende dag van gisteren slapen we iets langer uit. De colezione is bij de bar tegenover de B&B. Die vullen we aan met een paar broodjes van onszelf. Daarna kopen we nog water in bij de supermarkt en om 9:00 u kan de klim beginnen. We gaan Mont Artemisio over om in een hoger gelegen gebied met twee meertjes te komen, vooral bekend van het buitenverblijf van de Pausen, Castel Gandolfo. Het is een goedlopende klim in de schaduw, mooi om daarmee onze reis af te sluiten. Daarna daalt het via Marino, waar we even stoppen voor een blik over het meer en vlak voor onze weg de S7 kruist vinden we toch nog een koffietentje. Iets verder loopt de Via Appia, die we al vaker bereden hebben, maar hier begint een traject, tot Rome toe, met deels nog het oude plaveisel, met ingesleten karresporen.

Fiets-technisch een uitdaging, maar het voelt of je door één 20 km lang archeologisch gebied rijdt. Soms alleen de weg omzoomd door cipressen, maar op meerdere plaatsen liggen er interessante overblijfselen náást de weg. Als je het gehobbel er voor over hebt is dit dé manier om Rome binnen te komen. Als de eerste bebouwing van Rome in zicht komt liggen er naast de Via Appia de catacomben van San Sebastiano. We kunnen er meteen aansluiten bij de rondleiding. Duizenden christelijke graven in de derde tot vijfde eeuw na Chr. , uitgehouwen in de ondergrond; een gangenstelsel in drie niveaus van zo ’n zeven km lang. Later is er een kerk bovenop gebouwd gewijd aan Sint Sebastiaan. Naast interessant is het er ook heerlijk koel.

Buiten is het inmiddels warm, we dalen nu naar Rome en al snel staan we aan de stadspoort S. Sebastiano. We rijden een stuk om de stadsmuur heen, voor ons ook een nieuw aspect van Rome. We stoppen weer bij de kerk sint Jan van Lateranen, die we nog nooit bezocht hadden. Er staat veel militaire bewaking en we moeten  er ook door een scanpoortje.

We vervolgen onze route richting station Termini, in de buurt waarvan ik nog het hostel kan vinden van de vorige fietsreis naar Rome. Er is plaats, maar met de prijs worden we onder druk gezet twee dagen te blijven; we haken af en zoeken met enige moeite een hotel met betere condities. We douchen en ik zoek op internet de alternatieven uit voor de terugreis. Daarna gaan we naar het station om treinkaartjes te kopen. Alleen al voor de persoon die de volgnummers uitgeeft staat al een rij! Meer dan 75 minuten staan en zitten we te wachten in de warmte. Een slechte service van de spoorwegen is dat er voor oudere mensen dan wij niet eens een bankje beschikbaar is. Uiteindelijk kunnen we alleen het kaartje tot Verona kopen, daar zijn we morgen mee bezig!

We doen nog wat inkopen en eten in een Italiaans restaurant een straat verder. Prima tomaat en mozzarella, gegrilde groenten en pasta’s. We kijken terug op een mooie fietsreis en zijn blij dat dit zonder pech en serieuze ongelukken gebeurd is.

Ik dacht dat we vandaag alleen bezig zouden zijn met het fietsen naar Rome en het regelen van de terugreis, maar het was toch weer een echte vakantiedag. Het was een mooie route en de via Appia in zijn oude vorm is heel mooi. Alleen was ik zo dom om met fiets en al over een grote steen (hoe kan het ook anders daar) te struikelen en zo lag ik midden op de via Appia. Gelukkig viel het mee, maar mijn blauwe knie is nog wat blauwer geworden en mijn enkel is licht verstuikt. De catacomben waren heel interessant. Eigenlijk had ik bij een vorig bezoek aan Rome al naar de catacomben gewild, maar toen hadden we er niet de tijd voor genomen. Ook de kerk was beslist de moeite waard. Het was leuk om weer in Rome rond te fietsen, ook al is het hier nogal druk. We hebben nu weer heel andere stukken van Rome gezien dan de vorige keer.

Het is toch een beetje vreemd dat onze fietsvakantie nu gaat stoppen, nu de terugreis nog, hopelijk gaat dat ook allemaal soepel.

1. ANS:
    18 juni 2017
    mooie reis hoor!! en bedankt voor het delen.
    wens jullie een goeie thuisreis en welkom in tropisch Nederland (30 graden;-)
    (maar dat zijn jullie gewend)
  2. Dries en Ella:
    18 juni 2017
    Wat een ervaringen zeg! Geweldig inderdaad. misschien Sander inschakelen voor ticket terug va Verona?
    Hij is van Trainexperts.
    Groetjes en goede reis.
    Dries
  3. Tonny Lansdaal:
    19 juni 2017
    Dank voor jullie prachtige reisverhalen ook lezend vanuit Zuid Frankrijk. Zeer bewonderenswaardig jullie prestatie!! Heel geweldig. Goede thuisreis! Hartelijke groet Jac en Tonny