Donderdag 28 maart Braga

28 maart 2024 - Braga, Portugal

Na een goede nacht, staan we pas om 8:30 u op, maken ons ontbijt en gaan in ons inmiddels favoriete barretje ‘A Favorita’ koffiedrinken. Het regent al flink en dat zal nog úren doorgaan. Tijd voor musea. We lopen de hele hoofdstraat Rua do Souto door, onder de toegangspoort Porta Nova naar het Biscainhos Paleis. Het museum hierin laat het dagelijks leven in de 17e en 18e eeuw zien van de gegoede burgerij die hier woonde. Gasten die per koets arriveerden konden met koets en al het barokke gebouw inrijden, bij de hoofdtrap de gasten afzetten en doorrijden naar de stallen. Vanwege de regen gaan we niet naar de paleistuinen.

Na een volgende koffie bij A Favorita, bezoeken we ook het barokke en Rococo Raio-paleis. Van rond 1750 met een volledig blauw betegelde gevel. Ooit gekocht door een koopman die in Brazilië fortuin gemaakt had, is er nu een tentoonstelling over religieuze kunst. Daarnaast is er aandacht voor ziekenregisters en ziekenhuisgereedschap, omdat er destijds op dit terrein ook een ziekenhuis gehuisvest was.

Terug op onze kamer is het tijd voor de lunch en een dutje. Tegen drieën is het droog en lopen we door de armere wijk ten noorden van de Avenida Central naar Campo Novo, een voorbeeld van 18e-eeuwse stadsvernieuwing. Met een grote boog wandelen we weer terug naar onze kamer, ook al is het maar 10°C., we zijn blij dat het droog is!

Tijd voor de blog voor we om 19:00 u bij Rotive Minho gaan eten, ons gisteren aanbevolen. Hopen dat de grote processie in het centrum wél doorgaat.

De twee musea in de ‘paleizen’ zijn leuk, vooral de huizen zelf zijn zeer de moeite waard. Prachtige tegeltableaus en heel mooie plafonds.

Zo gauw het droog werd, zijn we weer een stuk gaan wandelen. We wilden de Onze-lieve-vrouw van Guadelupe-kerk bezichtigen, maar dit was privégebied, een beetje vreemd, vind ik. Braga heeft mooie parken en veel bloemenstroken. Het is een mooie stad.

1. Truus:
    28 maart 2024
    Jullie zitten toch niet in Ierland, hè? ?? Ben ook benieuwd naar de processie.Het zou jammer zijn, als die ook verregend.
  2. Eugenie:
    28 maart 2024
    Helaas, de processie is ook vandaag, vanwege het weer, afgelast.
  3. Eugenie:
    28 maart 2024
    Helaas, de processie is wegens het slechte weer afgelast
  4. Anita Baart:
    29 maart 2024
    Jammer van het weer. Maar jullie kennende maken jullie er wel een mooie dag van!
  5. Joke:
    29 maart 2024
    Wat een mooie foto’s.
    En weer een mooi verhaal
    Hoelang blijven jullie weg?

Jouw reactie